Booking Holdings, het Amerikaanse moederbedrijf van onder meer Booking.com, heeft de vraag naar overnachtingen in het derde kwartaal opnieuw zien toenemen. En hoewel er volgens het bedrijf nog enige onzekerheid bestaat over de macro-economische en geopolitieke context, ziet Booking dat de reislust in het vierde kwartaal tot nu toe aanhoudt.
Het bedrijf is ook te spreken over de inzet van Artificial Intelligence (AI).Het aantal overnachtingen dat via de platforms van Booking aan klanten werd verkocht, steeg in de voorbije periode met 8 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar tot 323 miljoen. De omzet steeg met 13 procent naar 9 miljard dollar. De winst, gecorrigeerd voor onder meer belastingen, nam met 15 procent toe tot 4,2 miljard dollar.
AI
Booking zegt meer generatieve AI in te hebben gezet in het derde kwartaal. Generatieve AI kan reisbedrijven helpen gepersonaliseerde content te maken die hun doelgroep direct aanspreekt, zodat ze zich gewaardeerd en begrepen voelen.
“Wat meten we eigenlijk als het gaat om impact?" zegt Ewout Steenbergen, financieel directeur van Booking Holdings in een toelichting aan de media. "Uiteindelijk gaat het om snellere zoekresultaten, betere conversie, lagere annuleringspercentages en hogere klanttevredenheid. Het zijn nog hele vroege signalen, maar over het algemeen zijn we zeer positief over wat we tot nu toe zien.”
Omzetgroei
Voor het hele jaar rekent het bedrijf op een groei van ongeveer 7 procent van het aantal geboekte overnachtingen. De omzet stijgt naar verwachting met zo'n 12 procent. In de voorgaande kwartalen werden er ook al meer overnachtingen geboekt bij Booking Holdings.
Bij de vorige kwartaalresultaten waarschuwde Booking nog dat de reisvraag van consumenten kon worden beïnvloed door de "toenemende onzekerheid" door de geopolitieke en macro-economische ontwikkelingen.