23 november 2024
Thumbnail voor Schiphol bevestigt: kleine capaciteitsbeperking om lange rijen in meivakantie te voorkomen

Schiphol bevestigt: kleine capaciteitsbeperking om lange rijen in meivakantie te voorkomen

SCHIPHOL - Schiphol gaat het aantal reizigers dat in de meivakantie vertrekt vanaf de luchthaven beperken met 5 procent. Dat heeft Schiphol nu definitief bekendgemaakt. Dit geldt enkel voor de ochtenduren, volgens de luchthaven vormen die de piekmomenten van de dag. Met de beperking wil de luchthaven het risico op "onacceptabele vertragingen voor reizigers" verkleinen.

In de eerste week van april hanteert Schiphol de beperking de hele dag, daarna tot halverwege mei enkel in de ochtenden. Het aantal stoelen dat kan worden geboekt wordt beperkt. Daardoor zijn er minder tickets te koop en kunnen maatschappijen ervoor kiezen om met minder volle toestellen te vliegen of vluchten te annuleren.

Volgens Schiphol zal het aantal reizigers toenemen tot dagelijks gemiddeld 66.000. In de winterperiode ligt dat aantal op 40.000. Op piekdagen in de meivakantie ontvangt de luchthaven mogelijk zelfs ruim 70.000 reizigers. Omdat het in de ochtenden erg druk is op Schiphol, moet de beperking de drukte bij het inchecken, de veiligheidscontrole en de paspoortcontrole verminderen.

Personeelstekorten
Schiphol-topman Ruud Sondag benadrukte vorige week al dat de capaciteit wel veel hoger ligt dan vorig jaar, toen de problemen door personeelstekorten zo’n beetje begonnen en veel mensen weer op reis wilden na corona.

Het probleem ligt nu vooral bij de bagageafhandelaars. Vorig jaar waren er vooral te weinig beveiligers. Sondag wil graag dat het salaris van de bagagetillers omhooggaat, maar daar gaat Schiphol niet direct over. Afhandelbedrijven werken in opdracht van luchtvaartmaatschappijen, vaak op basis van een langlopend contract. Als de lonen voortijdig verhoogd worden, komt dit in principe voor rekening van de afhandelbedrijven zonder dat ze dit kunnen doorberekenen aan de maatschappijen. Op dat punt lopen de besprekingen nu vast.

De in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, verenigd in BARIN, en ook reisbranchevereniging ANVR waren eerder mild over de nieuwe beperkingen. Zij zien vooral de vooruitgang ten opzichte van vorig jaar.

Onnodig
KLM hoeft geen vluchten te schrappen als gevolg van de nieuwe beperkingen voor het aantal reizigers die Schiphol heeft aangekondigd. Wel heeft het besluit van Schiphol tot gevolg dat KLM de verkoop van tickets zal afremmen op de Nederlandse markt, laat de luchtvaartmaatschappij weten in een reactie.

KLM noemt het "teleurstellend" dat Schiphol zich nu toch genoodzaakt ziet het aantal vertrekkende passagiers op piekdagen in de meivakantie te beperken. Maar de maatschappij heeft in haar netwerkplanning al rekening gehouden met mogelijke tekorten bij het eigen grondpersoneel en de beveiliging op de luchthaven. Ondertussen ziet KLM in de eigen werving van personeel naar eigen zeggen een positieve ontwikkeling. De impact voor KLM valt dus mee, maar dat neemt volgens de maatschappij niet weg dat heel belangrijk is dat de problemen op Schiphol worden opgelost.

"We willen benadrukken dat het van het grootste belang is dat alle partijen op de luchthaven werk blijven maken van de werving van personeel, zodat reizigers ook op de lange termijn met vertrouwen kunnen reizen."