24 november 2024
Thumbnail voor Claimclubs krijgen veel meer aanvragen

Claimclubs krijgen veel meer aanvragen

SCHIPHOL - Claimorganisaties hebben vorig jaar tientallen miljoen euro’s meer proberen terug te krijgen bij luchtvaartmaatschappijen dan in 2019, het laatste ‘normale vliegjaar’ voor de coronacrisis. Dit komt door de problemen die personeelstekorten op Schiphol en bij maatschappijen zelf veroorzaakten. Zo kreeg Vlucht-vertraagd.nl tijdens het zomerseizoen van zo'n 130.000 passagiers een claim, twee tot drie keer meer dan in 2019. Dit terwijl het aantal vluchten nog een stuk lager lag.

Van de 40 miljoen euro aan compensatieverzoeken bij Vlucht-vertraagd.nl is iets meer dan de helft nu uitgekeerd. De cijfers gaan over alle claims die Nederlandse reizigers deden van april tot en met oktober, ongeacht de luchthaven waarvandaan ze vlogen. Directeur Tom van Bokhoven zegt echter dat het grootste deel van deze melders ofwel op Schiphol landde of daarvandaan vertrok.

Bij concurrent EUclaim, die zichzelf net als Vlucht-vertraagd marktleider noemt, kwamen tussen april en oktober bijna 83.000 claims binnen met een waarde van 30 miljoen euro. Hiervan is ongeveer de helft opgelost. "Voor het overige deel moeten we nog naar de rechter omdat de maatschappijen het er niet mee eens zijn", aldus vluchtanalist Paul Vaneker. In dezelfde periode in 2019 kwam dit bedrag uit op 20 miljoen euro.

Aviclaim spreekt van een "extreem jaar qua claims". In totaal behandelde deze dienstverlener vorig jaar ruim 12.000 claims. Van alle claims die gedurende het zomerseizoen binnenkwamen, is 35 procent nu afgehandeld met een totaalwaarde van 3,5 miljoen euro. "De overige claims worden nog uitbetaald, of moeten nog afgedwongen worden via een rechtszaak. Uiteindelijk zal dit ongeveer een verdeling zijn van 50/50", meldt directeur Remco Kuilman.

Tijdverlies
De eventuele compensatie voor tijdsverlies kan bij langeafstandsvluchten oplopen tot 600 euro en komt bovenop het vergoeden van kosten voor eten en een overnachtingsplek. Die kosten moet een maatschappij hoe dan ook vergoeden in geval van annulering of vertraging van meer dan drie uur. De claimclubs helpen reizigers tegen betaling met hun verzoek om compensatie.

Deze claims gaan over vertragingen of annuleringen die veroorzaakt zijn door de maatschappijen zelf. Voor zaken waar Schiphol schuld aan had, bijvoorbeeld reizigers die hun vlucht misten door de lange wachtrijen, was een speciaal compensatiefonds. Schiphol keerde daar 5 miljoen euro voor uit aan 6000 (groepjes) reizigers die zich hadden gemeld, zei de luchthaven vrijdag.