Op 7 en 8 januari vormt de Jaarbeurs Utrecht het decor voor de Travel Trade Days, twee dagen waar reisprofessionals samenkomen om kennis te delen, trends te ontdekken en nieuwe contacten te leggen. Wederom is er een gevuld programma met sprekers met een breed scala aan sessies en keynotes over actuele thema’s zoals technologie, duurzaamheid, consumentengedrag en bestemmingsmarketing.
Zo zijn er op woensdagochtend 7 januari vanuit NBTC twee sprekers die samen een interessant beeld schetsen van de reiziger: hoe ziet het boekingsgedrag van Nederlanders er nu uit en welke ontwikkelingen bepalen het reisgedrag in 2026?
Marlotte Jansen richt zich om 10.50 op het hier en nu. Met de nieuwste Holiday Sentiment Monitor deelt zij inzichten over het boekingsgedrag van Nederlanders. Hoeveel vakanties zijn al geboekt? Welke bestemmingen zijn populair? En in welke maanden trekken we er massaal op uit? Deze data geeft een actueel beeld van vertrouwen en verwachtingen. Voor reisorganisaties is dit waardevolle informatie om het aanbod en de timing af te stemmen op concrete plannen.
Michael Siebers geeft daaropvolgend een kijkje in de toekomst. Reizen wordt slimmer, sneller en persoonlijker, maar reizigers balanceren tussen uitersten: de druk om te presteren en instant ervaringen tegenover de behoefte aan rust, betekenis en vertrouwen. Zijn keynote, gebaseerd op de Trendpublicatie 2026, laat zien waar technologie en menselijkheid elkaar raken. Hoe blijven bestemmingen relevant in een tijd waarin authenticiteit en beleving centraal staan? Het antwoord ligt in het vinden van balans.
Voor het hele programma kijk op Programma - Travel Trade Days.