Nu de WK-loting van 5 december achter de rug is en het speelschema bekend is, neemt de aandacht vanuit de reisindustrie verder toe. Met 104 wedstrijden verspreid over de VS, Mexico en Canada wordt het WK van 2026 gezien als een van de grootste toerismetrekkers van volgend jaar. Reisbizz sprak met mede-CEO Roy Liebrand van Voetbalreizen.com.
De verwachting is dat vooral supporters uit Engeland, Frankrijk, Brazilië, Argentinië en Portugal naar het toernooi reizen. Tijdens het WK van 2022 kwamen de meeste internationale fans uit Saoedi-Arabië, India, de VS, het VK en Mexico. Dat meerdere gekwalificeerde landen behoren tot de grootste internationale reisuitgevers, zoals de VS, Duitsland, het VK, Frankrijk, Australië, Canada, Spanje, Zuid-Korea, Nederland, Saoedi-Arabië, België, Zwitserland, Brazilië, Noorwegen en Oostenrijk, benadrukt de potentiële wereldwijde impact op toerisme.
‘Direct na de loting concretere aanvragen’
Ook Liebrand ziet de interesse toenemen nu de loting is geweest. Hij zegt dat de vraag al tijdens de kwalificatiewedstrijden op gang kwam. “Rondom de kwalificatiewedstrijden zagen we al veel verkeer op onze website. Fans stuurden aanvragen vooruitlopend op mogelijke kwalificatie. Op de dag van de loting en direct erna worden aanvragen veel gerichter: mensen weten precies naar welke wedstrijd ze willen.”
Toch resulteert dit nog niet in daadwerkelijke boekingen. “Wij werken alleen met officiële kanalen. Dat betekent dat we afhankelijk zijn van wat beschikbaar komt via UEFA, de bonden en hun gelieerde partijen. Zolang officiële tickets nog niet vrijgegeven zijn, kunnen we niets definitiefs aanbieden. De partijen die nu al concrete pakketten verkopen, zitten vooral in het grijze gebied.” Liebrand verwacht dat pas medio tot eind januari echt duidelijk zal zijn wat officieel aangeboden kan worden.
Hospitality en pakketten als voornaamste route
De KNVB en Ons Oranje ontvangen zoals gebruikelijk een beperkt aantal kaarten, dat via Zoover Sports & Events in pakketten aan leden wordt aangeboden voordat het breder beschikbaar komt. Voor commerciële aanbieders zoals Voetbalreizen.com blijft het afwachten welke officiële mogelijkheden er zijn via instanties in de VS.
“Voor ons draait het om de tickets. De officiële opties zijn meestal hospitality-pakketten: kleinschaliger en prijziger. We bieden geen ‘Follow Your Team’-tickets aan: dat is een prijzige aangelegenheid.”
Prijsstijgingen zichtbaar, maar boekingspiek nog uit
Eerdere analyses tonen aan dat de vraag naar short-term rentals fors stijgt, met uitschieters tot 2.500 procent in Mexico, en dat hotelprijzen inmiddels gemiddeld 55 procent hoger liggen dan vorig jaar in dezelfde periode. Desondanks melden hotels nog geen grote boekingsgolf.
“Zodra bekend is waar wedstrijden plaatsvinden, zie je prijsstijgingen direct,” aldus Liebrand. “Amerika heeft daarnaast veel binnenlandse vluchten, waardoor er altijd alternatieven zijn. Maar voor ons zijn de tickets het belangrijkste. Zonder kunnen we geen pakketten samenstellen.”
Visumzorgen blijven beperkt
Hoewel in meerdere deelnemende landen visawachttijden oplopen tot meer dan zes maanden, merkt Voetbalreizen.nl weinig zorgen bij Nederlandse fans. “We krijgen geen vragen over visa en ik verwacht daar ook geen problemen,” zegt Liebrand. “Tenzij iemand een bijzondere persoonlijke achtergrond heeft. Het blijft wel belangrijk dat reizigers hun paspoort en visum goed regelen via de juiste websites, want er is veel fraude. Mensen betalen soms 250 euro voor iets dat niet zo duur hoeft te zijn.”
Binnenlandse vraag belangrijk
“Ik denk dat veel Nederlanders die al in de VS wonen naar wedstrijden zullen reizen. Dat zal een belangrijk deel van de vraag zijn. Het blijft een kostbare aangelegenheid, vooral voor wie afhankelijk is van hospitality-arrangementen,” aldus Liebrand.