21 november 2024
Thumbnail voor Dubbelinterview met CEO’s TUI en Corendon: steeds meer druk op leisurevluchten in Nederland

Dubbelinterview met CEO’s TUI en Corendon: steeds meer druk op leisurevluchten in Nederland

SCHIPHOL - "Er komt steeds meer druk op leisurevluchten in Nederland. Door de beoogde krimp zal het KLM-netwerk vaker voorrang krijgen op Schiphol", vreest Corendon-baas Steven van der Heijden. TUI-topman Arjan Kers: "Het wordt er door toenemende slotschaarste niet mooier op in de reisindustrie."

De verwachte problemen met vliegvakanties worden door beide rivalen breed uitgemeten in een spraakmakend dubbelinterview in de decembereditie van Luchtvaartnieuws Magazine. Aan de vraag zal het volgens hen niet liggen. "Mensen willen massaal met het vliegtuig op reis, als de portemonnee dat toelaat."

Het wat afwachtende koperssentiment door de economische onzekerheid en stijgende vliegprijzen kan volgens hen zo weer omslaan, "mits de problemen op Schiphol zijn opgelost."

Ook dat lijkt echter nog twijfelachtig voor zomerseizoen 2023, ondanks dat Kers en Van der Heijden zeggen best vertrouwen te hebben in interimtopman Ruud Sondag. "Maar er moet nu wel snel wat concreets gebeuren."

Miljoenenschade
De Schiphol-chaos en capaciteitsreductie heeft dit jaar bij TUI een schade van "tientallen miljoenen" opgeleverd. Ook bij Corendon gaat het om "zeker tien miljoen euro". Kers en Van der Heijden, die in het interview geen blad voor hun mond nemen, komen binnenkort met claims. "Schiphol is aansprakelijk, maar we willen er liever buiten de rechter uitkomen", aldus Kers.

Zo nodig zullen Corendon en TUI waar mogelijk meer vluchten gaan verplaatsen naar regionale luchthavens in Nederland, maar ook naar België en Duitse grensstreken. Van der Heijden kijkt bijvoorbeeld serieus naar expansie in Brussel.

"Het Schiphol-imago is kapot. En de overheid laat ons in de kou staan door de openingstijden in de regio niet iets te willen verruimen en door Lelystad dicht te houden. Toch geven we op Schiphol natuurlijk geen slots op. Het gaat om minder vliegen op adhoc slots, dus non-historisch, en minder inkopen bij derde airlines."

Lees het uitgebreide interview in de decemberuitgave van Luchtvaartnieuws Magazine, die 17 december verschijnt. Bestel een los exemplaar in onze kiosk. Of word member en ontvang iedere maand een dik magazine op je deurmat.