21 november 2024
Thumbnail voor Cabine en cockpit KLM krijgen 6 procent meer loon én uitkering als goedmaker voor inleveren tijdens corona

Cabine en cockpit KLM krijgen 6 procent meer loon én uitkering als goedmaker voor inleveren tijdens corona

SCHIPHOL - De cabin crew en piloten van KLM krijgen een structurele loonsverhoging van 6 procent, verdeeld over drie rondes, tussen maart 2022 en maart 2023. Dit hebben de vakbonden VNC, VNV en FNV maandag bekendgemaakt. Bovendien ontvangt het personeel een eenmalige uitkering, als compensatie voor de inleverrondes tijdens de pandemie.

De vakbonden hadden eerder het aanbod van de directie van KLM voor vier procent meer salaris verworpen. Na nieuwe onderhandelingen kwam KLM met een beter aanbod. “Ons volharden resulteert in 6 procent [meer loon] in een looptijd van één jaar”, schrijft de VNC maandag in een verklaring.

De nieuwe cao loopt van 1 maart 2022 tot en met 1 maart 2023 en kent drie loonsverhogingen van telkens twee procent: per 1 oktober 2022, per 1 januari 2023 en per 1 maart 2023. Daarna beginnen overlegrondes over een nieuwe cao.

KLM is in gesprek met de vakbonden voor grondpersoneel om afspraken te maken om de loonsverhoging voor het grondpersoneel gelijk te trekken met die van de cabine en cockpit. In juli werd al een cao voor het grondpersoneel afgesproken, maar zij kregen er toen 'maar' 4 procent bij.

FNV Cabine spreekt in een verklaring over “goede inhoudelijke afspraken en goede loonsverhogingen.” FNV vond het niet meer dan logisch dat KLM over de brug kwam, want “ten opzichte van juli dit jaar is de inflatie nog verder gestegen.”

VNV-voorzitter Willem Schmid: “Met deze afspraken wordt invulling gegeven aan het herstel van KLM na jaren van zware loonmatiging en de huidige hoge inflatie. Daarvoor heeft KLM ook nu weer de ruimte. Met dit akkoord kan KLM samen met haar vliegers werken aan verder herstel en een gezonde toekomst.”

Waardering
Verder zal KLM tot tevredenheid van de bonden “als blijk van waardering” een eenmalige uitkering naar rato betalen als compensatie voor de zogeheten arbeidsvoorwaardelijke bijdrage (AVB) die de werknemers tijdens de pandemie leverden. Het bedrag is 20 procent van de AVB die de werknemer eerder heeft opgehoest.

De regering schoot KLM tijdens de uitbraak van corona, vanaf maart/april 2020, te hulp met miljarden aan subsidies (via NOW) en leningen. Den Haag eiste in ruil daarvoor onder meer loonoffers van de werknemers, de AVB.

De betaling van de compensatie vindt naar verwachting plaats een maand nadat KLM de kredietfaciliteit van de overheid zal hebben beëindigd, nu gepland in augustus 2023. De bonden houden op dit punt nog wel een slag om de arm: het zou ook later kunnen zijn, “uiterlijk in juni 2025.”

IPB-aanpassing
KLM voert ook vóór maart 2023 een aanpassing door in de huidige IPB-faciliteit: reizen met een ‘travelmaatje’ voor KLM-collega’s die geen geregistreerde (huwelijks)partner hebben in de administratie van KLM. Deze aanpassing "sluit aan op de diversiteit in huidige samenlevingsvormen en is op veler verzoek", aldus de luchtvaartmaatschappij.

Daarnaast wordt voor alle KLM’ers het IPB-tarief op Europavluchten verlaagd van het huidige tarief Z-Medium naar het tarief Z-Low.