23 oktober 2024
Thumbnail voor Amerikaanse staten presenteren zich op Travel Week conferentie Brand USA in Frankfurt

Amerikaanse staten presenteren zich op Travel Week conferentie Brand USA in Frankfurt

FRANKFURT - Begin oktober vond in Frankfurt de jaarlijkse Travel Week conferentie van Brand USA plaats. Een platform waar een recordaantal Amerikaanse bestemmingen zich presenteren aan de Nederlandse reisindustrie. Vanuit Nederland is een delegatie van in totaal 38 personen aanwezig. Dit is een combinatie van vertegenwoordigers van touroperators en vertegenwoordigers uit de media.


Reisbizz Magazine was aanwezig bij de Travel Week conferentie en sprak Nicole Conrad (Lieb Management) namens Brand USA Benelux en Jackie Ennis van Brand USA Global. Plaats van handeling: De Alte Oper in Frankfurt. Hoofdthema: Duurzaamheid. Voor de Amerikaanse deelnemers houdt dit in dat men met concrete duurzaamheidsinitiatieven komt of dat men zich op zijn minst bewust is van hoe belangrijk dit voor Europeanen is.

Afwisselende locatie
Brand USA plant een jaarlijks evenement in Europa. Met uitzondering tijdens de coronapandemie vindt de Travel Week iedere twee jaar in het Verenigd Koninkrijk plaats en steeds het andere jaar afwisselend op een andere locatie in een ander land. Frankfurt was dit jaar aan de beurt. Over twee jaar Parijs en weer twee jaar later Amsterdam.

“Brand USA startte als organisatie twaalf jaar geleden. Daarvoor hadden de Verenigde Staten geen nationaal verkeersbureau”, zo vertelt Jackie Ennis. De organisatie werd gesticht op initiatief van de toenmalige regering van Barack Obama. “Het fonds van waaruit de organisatie haar werk doet wordt deels betaald door de inkomsten die worden gerealiseerd door ESTA, het elektronische toegangssysteem tot de VS. Maximaal 100 miljoen dollar per jaar wordt hiervoor gereserveerd om de promotie van de VS te kunnen bekostigen. Om het geld te kunnen gebruiken moet tegenover iedere dollar van de overheid een dollar uit de private sector staan”, vertelt Ennis.

Hidden gems
Ennis: “Het voordeel van deze aanpak is dat kleinere staten en de ‘hidden gems’ met minder budget zich kunnen presenteren en een-op-een in contact kunnen komen met Europese touroperators zonder mee te hoeven doen aan de grote events zoals de ITB in Berlijn en de WTM in Londen. De kosten daarvoor liggen vele malen hoger. Belangrijke toeristische staten met een grote private sector zoals New York, Californië, Florida en de plaats Las Vegas zijn overigens wel aanwezig op de grote internationale reisbeurzen.”

Wil je meer lezen over de conferentie en weten wat de Nederlandse touroperators van de bijeenkomst vonden? Lees dan het hele artikel in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.