SCHIPHOL - Vakantievlieger TUI fly maakt sinds het begin van het zomerseizoen gebruik van een scala aan in het buitenland ingehuurde vliegtuigen. Om reizigers in het Nederlands van dienst te kunnen zijn vliegt sindsdien kantoorpersoneel mee. “De reacties zijn van beide kanten positief.”
Foto boven: Jill Verhoeven (Manager Business Development Product) en Rob Oostendorp (Manager Product Group) bij een Airbus A320 van Trade Air.
Wie een vlucht met TUI fly boekt heeft grote kans om in een blauwe Boeing 737 MAX of 787 Dreamliner met het bekende TUI-logo op de staart terecht te komen. Wanneer het druk is, zoals in de zomermaanden, huurt de luchtvaartmaatschappij ook elders capaciteit in.
Dit jaar kwamen er onder andere vliegtuigen van Wamos Air (Spanje), Icelandair (IJsland), Trade Air (Kroatië) en SmartLynx (Estland) de vloot versterken. Daarbij leveren die luchtvaartmaatschappijen zowel vliegtuigen als personeel. Aangezien niet alle passagiers Engels of een andere taal spreken, en ook het Engels van het boordpersoneel niet altijd toereikend is voor goede communicatie met de reizigers, bedacht TUI Nederland een oplossing: kantoorpersoneel mee laten vliegen als aanspreekpunt.
TUI smile
“Het idee is deze zomer ontstaan toen duidelijk werd dat wij onze vluchten vanaf Schiphol moesten reduceren en we besloten om een deel van onze vluchten te verplaatsten naar andere luchthavens. Dit was een behoorlijk ingewikkelde logistieke puzzel, waarbij we meer inhuurtoestellen nodig hadden dan voorzien om alle geplande vluchten door te kunnen laten gaan. Normaal gesproken vliegt er TUI fly crew mee op deze inhuurtoestellen. Maar dat was deze zomer niet haalbaar vanwege de grotere aantallen. Om onze passagiers toch met de welbekende TUI smile aan boord te kunnen ontvangen, is deze constructie bedacht”, aldus woordvoerder Anke van Nieuwenhuizen.
Via een oproep op het intranet van TUI konden medewerkers zich opgeven om als Nederlandse TUI-vertegenwoordiger mee te vliegen. “Daar is vanuit alle hoeken van onze organisatie massaal gehoor aan gegeven. En nog steeds. Want ook in het najaar zetten we inhuurtoestellen in waar Nederlandstalige collega’s op meevliegen.”
Antonette Kooijman (Regional Retail Manager) en Hans Scholing (Retail Sales & Service Lead) in een Airbus A330 van Wamos Air.
Gewaardeerd
Naast het geven van een korte welkomstspeech zijn de TUI-collega’s er, volgen de woordvoerder, om een praatje te maken met de reizigers en ze in hun eigen taal te woord te staan bij vragen. “Voor alle duidelijkheid: deze collega’s voeren uiteraard geen crewtaken uit.”
Het idee wordt volgens TUI enorm gewaardeerd. “Mensen zijn blij verrast dat er een Nederlandssprekend TUI-gezicht aan boord is, die ze in hun eigen taal verwelkomt. Maar niet alleen de reizigers zijn positief, ook de collega’s zijn stuk voor stuk enthousiast. Veel van hen hebben in hun dagelijks werk geen rechtstreeks klantcontact. Juist deze collega’s vinden het ontzettend leuk om op deze manier onze reizigers te ontmoeten en als TUI-begeleider mee te vliegen. Vaak vlogen de collega’s in tweetallen mee, dus het was ook nog eens goed voor het onderlinge contact.
De TUI-medewerkers krijgen uiteenlopende vragen te horen. “Over bijvoorbeeld de resterende vliegtijd, de beschikbare TUI fly-services aan boord en hoe het zit met stoelreserveringen bij een toestelwissel, of de transferbussen blijven wachten op de luchthaven bij vertraging, waarom we met inhuurtoestellen vliegen, enzovoorts. Maar er wordt ook hulp gevraagd bij vertalen van crewinformatie en hoe wij omgaan met de situatie op Schiphol.”
Of er plannen zijn om volgend jaar hetzelfde te doen? “Deze formule is goed bevallen, dus mocht nodig zijn dan zou het zomaar kunnen dat we er volgend jaar een vervolg aan geven.”