22 november 2024
Thumbnail voor ‘Deel Schiphol-beveiligers wil andere baan’

‘Deel Schiphol-beveiligers wil andere baan’

AMSTERDAM - Ruim een derde van de resterende beveiligers op Schiphol wil op zoek naar een andere baan. Dit stelt CNV Vakmensen op basis van een enquête onder ruim 160 medewerkers. Schiphol heeft al structureel tweehonderd man tekort in de beveiliging en schaalt daarom het vertrekkend aantal passagiers voortdurend af.

"We zien nu dat de werkdruk en agressie weer enorm is toegenomen, omdat een deel van de beveiligers al gekozen heeft voor een andere baan. Het werk komt daardoor op nog minder mensen neer, die het vervolgens ook niet meer trekken", zegt bestuurder Erik Maas van CNV Vakmensen in een toelichting op het onderzoek, waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de beveiligers het nog naar de zin heeft op Schiphol.

Volgens ruim de helft van de beveiligers speelt het aflopen van de zomerbonus mee in het vertrek van de collega’s in de afgelopen tijd. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer met operationeel directeur Hanne Buis van Schiphol, die vorige week tegenover de krant zou hebben beweerd dat het salaris niet van doorslaggevende betekenis is om bij de luchthaven te blijven werken.

Toch geeft 39 procent aan dat er juist andere oorzaken zijn voor het vertrek van collega's. "Het is een optelsom van alles wat er nu mis is op Schiphol. De hoge werkdruk met voortdurend veranderende roosters, de onregelmatige werktijden, het afwijzen van verlofaanvragen, de agressie van reizigers, het lange staan in de herrie, het uitblijven van beloofde verbeteringen in de pauzeruimtes", noemt CNV als redenen.

De bond wijst erop dat de lange rijen voor frustratie bij reizigers zorgen en regelmatig tot spanningen leiden. Bijna de helft (46 procent) van de beveiligers heeft volgens de enquête soms te maken met agressie, 26 procent regelmatig en 13 procent vaak.

Veel beveiligers (80 procent) vinden dat de marechaussee op die kritieke momenten onvoldoende aanwezig is. "De beveiligers balen daarvan. Ze doen ook gewoon hun werk en verdienen het niet om de kop van Jut te worden. Dat gaat ze steeds meer tegenstaan", aldus CNV. Inmiddels vindt 84 procent dat agressieve passagiers harder moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door boetes uit te delen.