AMSTERDAM - Peter Pels is sinds deze maand aan de slag gegaan als cruisespecialist voor de Amsterdamse Cruisewinkel, waar ook Cruise Travel en Zeetours onder vallen en die allen behoren tot het overkoepelende Duitse bedrijf e-hoi. Volgens Peter is het vertrouwen in het cruisen weer terug. “Het is zo ontzettend druk, de telefoon staat de hele dag door roodgloeiend.”
Peter werkt al 22 jaar in de reiswereld, maar heeft zich nooit eerder specifiek op het cruiseproduct gericht. “Ik ben begonnen bij het vroegere Sudtours van Hans Mosselman en in 2008 aan de slag gegaan bij Kuoni, wat later overging in Tenzing Travel. Bij Kuoni was er wel een cruiseafdeling en ik vond dat altijd heel interessant, maar door omstandigheden ben ik mij vooral gaan specialiseren in maatwerkreizen naar Azië en Down Under. Tenzing bood vervolgens geen cruises meer aan”, vertelt hij in gesprek met Reisbizz.nl.
Na het faillissement van Tenzing Travel was het voor Peter tijd om een nieuwe weg in te slaan. In het cruiseproduct heeft hij een nieuwe uitdaging gevonden. “Het is een hele andere tak van sport. Het cruisen is booming. Ik heb zelf al een aantal keer een cruise gemaakt, onder andere langs de Griekse eilanden, en de manier van reizen spreekt mij heel erg aan. Zo op een schip, klein of groot, er is zoveel mogelijk. Ik vind het leuk om te kijken welke cruise bij iemand past en daardoor de perfecte reis voor iemand uit te zoeken.”
Alle handjes nodig
Nadat de cruisewereld stil lag, moet het service team van de Cruisewinkel opnieuw worden opgebouwd en zijn volgens Peter alle handjes nodig. “Net als bij andere touroperators is er veel vraag naar personeel. Niet alleen doordat mensen de branche verlieten, maar ook door de toegenomen vraag naar reizen. We werken hier met man en macht om alle aanvragen te verwerken.” Door de grote vraag naar personeel kwam Peter in de luxe positie om te kiezen uit meerdere partijen. “Ik stond te popelen om weer aan de slag te gaan na een tijdje uit de branche te zijn geweest. Het gesprek bij Zeetours voelde zo goed, dat ik er niet heel lang over heb hoeven nadenken.”
Het bedrijf heeft een vrij nieuw kantoor aan het Rokin in Amsterdam, wat voor de Amsterdamse Peter een fijne bijkomstigheid is. “Ik werk graag in een winkel. Tenzing had ook een kantoor in Amsterdam en ik vind het dan toch fijn dat je direct in contact bent met de klant. As we speak komen twee mensen vanuit Hoofddorp de winkel binnenwandelen, dat vind ik heerlijk.” Peter is nu net twee weken aan de slag, maar het voelt nu al als een warm bad. “Ik ben mega blij dat ik hier aan de slag mag.”
Vertrouwen in cruisen
Peter merkt dat het vertrouwen in het cruisen weer terug is. “Het begint echt weer te komen. De telefoon staat de hele dag roodgloeiend en er staan continu mensen in de wacht. Sommige mensen zijn nog wat terughoudend, maar dat is veel minder dan afgelopen augustus. Dat komt mede doordat verzekeringen beter geregeld zijn en rederijen steeds flexibeler worden. Het is fijn om te zien dat de wil om te reizen er weer is.”
Ook qua maatregelen worden rederijen langzaamaan wat soepeler. “Veel rederijen vragen wel nog een vaccinatiebewijs of is er nog een testplicht, maar ik merk wel dat de mondkapjesplicht minder wordt. De horrorscenario’s zoals we die tijdens de pandemie zagen waarbij schepen niet mochten aanmeren zodra er een corona uitbraak was en daardoor op zee dobberden, gaan we nu niet meer zien. Het virus is nu meer onder controle. Maar ik hoop dat dat zo blijft, ook komende winter. Dan gaan we een mooi seizoen tegemoet.”