SCHIPHOL - In de laatste uitgave van Reisbizz Magazine kijkt redacteur Paul Eldering terug op het online Travel Congress 2022 in de Jaarbeurs. Het congres werd afgesloten met een presentatie van Rafat Ali, oprichter van ‘travel intelligence network’ Skift, waarin hij een tiental megatrends in het toerisme liet zien. “Soms een opendeur of beetje vuurwerk. Maar soms ook de belofte van een ware revolutie.”
Naast de presentatie van Ali was er tijdens het onlinecongres een pittige discussie met Nederlandse panelleden, waaronder ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-topman Arjan Kers, over meer of minder reizen. Hierover zou niet de reisindustrie zelf, maar de consument bepalen.
Als we het hebben over de toekomst van reizen, wordt er vooral ook gekeken naar duurzaamheid. “Dat het allemaal groener moet en kan, daar zal niemand meer aan twijfelen”, aldus Eldering. Maar het in eigen belang naar de mond praten van de anti-vliegbeweging, zoals sommige reisbazen openlijk menen te doen, is volgens Eldering misschien een beetje makkelijk scoren. “Vooral als er geen concreet plan aan ten grondslag ligt. Dan is het ‘greenwashing’.” Eldering denkt dan ook dat het per definitie onmogelijk is dat de ANVR ooit de duurzaamste bedrijfstak zal vertegenwoordigen. “Dan zou het hele verdienmodel op de schop moeten.”
‘Bundling en unbundling’
Volgens Eldering komt er nog iets essentieels bij. “Als de (vlieg)toerist niet door de traditionele reisbranche op maat bediend kan worden, desnoods vijf keer per jaar, pakt hij gewoon een ander kanaal.” Ook in de speech van Ali kwam dit naar voren, stelt Eldering. “De meestertrendwatcher meent dat er een compleet nieuwe manier van bundling en unbundling van reizen ontstaat, waarbij het boekingsproces razendsnel gaat veranderen. Het gedrag van de vakantieganger zal komende jaren in hoog tempo worden aangepast aan een moderne realiteit.”
Ook reisondernemers zullen dat veranderende gedrag van de vakantieganger moeten volgen, maakt Eldering op tijdens de presentatie van Ali. “Anders ben je gauw ‘out of business’. De klantloyaliteit van nu kan morgen zomaar zijn verdwenen. Wensen en behoeften gaan zeker grilliger worden, al naar gelang aanbod, techniek, mode en actualiteit.”
Wil je de hele analyse van Paul Eldering lezen? Open dan snel het hele artikel in het nieuwe Reisbizz Magazine en kom meer te weten over wat hem is opgevallen tijdens het onlinecongres.