21 november 2024
Thumbnail voor Air France-KLM kiest Airbus A320neo-serie voor vervanging Boeing 737 bij KLM en Transavia

Air France-KLM kiest Airbus A320neo-serie voor vervanging Boeing 737 bij KLM en Transavia

SCHIPHOL - Air France-KLM heeft definitief de Airbus A320neo-serie gekozen als vervanger van de Boeing 737NG bij KLM en Transavia. De luchtvaartmaatschappij en vliegtuigbouwer maakten dat donderdagavond bekend. Air France-KLM heeft een Memorandum of Understanding getekend voor honderd toestellen, met opties op zestig extra. De levering start vanaf de tweede helft 2023.

De keuze valt op een mix van A320neo's en grotere A321neo's. De toestellen zijn bestemd voor KLM en zowel de Nederlandse als Franse tak van Transavia, maar een precieze verdeling is nog niet bekendgemaakt. Er zijn impressies vrijgegeven van zowel de A320neo als de A321neo in KLM- en Transavia-kleuren.

KLM-topman Pieter Elbers reageert opgetogen op de bestelling, waarbij Boeing met de 737 MAX het nakijken heeft. "Deze order voor vlootvernieuwing is voor KLM een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency. Met de nieuwe vliegtuigen boeken we aanzienlijke winst in vermindering van CO2-uitstoot en geluidsproductie."

Elbers zegt blij te zijn dat KLM door te blijven investeren in ons product, verbeteringen kan behalen op het gebied van efficiency en klantervaring. "Door de coronacrisis hebben we ons het afgelopen anderhalf jaar moeten concentreren op overleven. Nu we op de weg naar herstel zitten, kunnen we gelukkig weer vooruitkijken. Met deze order, die een belangrijk onderdeel is van ons herstructureringsplan, maken we ons bedrijf en ook onze klantervaring verder klaar voor de toekomst."

Geluidsreductie
“Met deze order maken we als Transavia een mooie en grote stap op het gebied van duurzaamheid", zegt Transavia Nederland-directeur Marcel de Nooijer. "Hiermee speelt Transavia zowel op Schiphol als in Rotterdam en Eindhoven in op de wens om geluid te reduceren."

Passagiers zullen volgens De Nooijer het extra comfort dat het nieuwe type biedt gaan ervaren. "Daarnaast biedt een vlootvervanging met deze omvang mooie nieuwe kansen en uitdagingen voor onze collega's. Dat we nu gaan investeren in vlootvernieuwing is belangrijk om onze duurzaamheidsdoelen over een paar jaar te behalen. Wachten is voor ons geen optie, we willen en gaan vooruit.”

Airbus is trots
Airbus is vanzelfsprekend uitermate content met het binnenhalen van de lang verwachte order van Air France-KLM, en daarmee een trouwe klant te hebben weggekaapt voor de neus van Boeing.  "We zijn erg trots om dit besluit toebedeeld gekregen te hebben van de iconische luchtvaartmaatschappijen Air France, KLM en Transavia", aldus Chief Commercial Officer Christian Scherer. Het is tevens de eerste keer dat Air France-KLM Group vliegtuigen uit de A320neo-serie bestelt.

Verdere details over de definitieve keuze van de motoren en exacte configuratie en uitrusting van de cabine zullen op een later moment besloten en bekend worden gemaakt, aldus KLM. Qua motoren kan gekozen worden tussen de Pratt & Whitney PurePower PW1100G of de CFM International LEAP-1A.

Opvallend is verder dat Air France-KLM daarnaast een intentieverklaring tekende voor de aanschaf van vier Airbus A350 Freighters, die bedoeld zijn voor Air France. Deze komen in de plaats van bestellingen voor de passagiersversie van dat widebodyvliegtuig. De huidige vloot full freighters van Air France-KLM bestaat uit drie Boeing 747-400ERF's, een Boeing 747-400BCF (vliegend bij KLM/Martinair) en twee Boeing 777F's (vliegend bij Air France).




Impressies van de A321neo (boven) en A320neo (onder) in KLM-kleuren. Sommige versies van de A321neo, zoals de A321XLR, zijn ook geschikt voor trans-Atlantische vluchten. Of KLM en/of Transavia met deze versie gaan vliegen is nog niet bekend. De A320neo biedt plaats aan 150 tot 194 passagiers, terwijl de A321neo 180 tot 244 reizigers kan meenemen.