21 november 2024
Thumbnail voor IATA: totale verlies luchtvaart door coronacrisis 201 miljard dollar

IATA: totale verlies luchtvaart door coronacrisis 201 miljard dollar

BOSTON - Het verlies van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd als gevolg van de uitbraak van de coronapandemie komt uit op zo'n 201 miljard dollar. Dat meldde IATA-topman Willie Walsh maandag tijdens de jaarvergadering van de brancheorganisatie. Het goede nieuws: het dieptepunt van de crisis is achter de rug.

In 2020 eindigden luchtvaartmaatschappijen wereldwijd 138 miljard dollar in het rood, dit jaar komt het verlies naar verwachting uit op 52 miljard dollar. Komend jaar zal het verlies nog 12 miljard dollar bedragen, in 2023 rekent IATA voor het eerst sinds 2019 weer op winst.

De passagiersvraag (berekend in het aantal gevlogen passagierskilometers) eindigt 2021 op veertig procent van het niveau van 2019. Dat groeit komend jaar naar 61 procent. Het aantal luchtreizigers ligt dit jaar naar verwachting rond 2,3 miljard en 3,4 miljard in 2023. Ter vergelijking: in 2019 waren dat er nog 4,5 miljoen.

Walsh dringt er bij overheden op aan om grenzen versneld te heropenen, zodat het internationale vliegverkeer kan herstellen. Daarbij moeten gevaccineerde en negatief geteste reizigers zonder belemmeringen kunnen reizen. IATA noemt daarbij het Europese digitale coronabewijs als voorbeeld voor de rest van de wereld. "Maatregelen moeten alleen van kracht blijven zolang nodig, en geen dag langer", aldus de voormalige IAG-topman.

Kritiek op Schiphol en Heathrow
De eerder dit jaar aangetreden opvolger van Alexandre de Juniac haalde uit naar luchtverkeersleidingsorganisaties en luchthavens die hebben aangekondigd de tarieven te verhogen vanwege de misgelopen inkomsten tijdens de coronacrisis. Als voorbeelden noemde hij Schiphol - dat de havengelden over een periode van drie jaar met veertig procent zou willen verhogen - en Heathrow Airport, dat voor volgend jaar een verhoging van negentig procent voorgesteld heeft.

"We willen allemaal COVID-19 achter ons laten, maar om de financiële last van een crisis van apocalyptische proportie op je klanten af te wentelen - alleen omdat het kan - is een commerciële strategie waarvan alleen een monopolist van kan dromen", sprak Walsh.