25 juni 2024
Thumbnail voor Baptiste van Outryve (Roompot) over de pan-Europese organisatie met Landal GreenParks

Baptiste van Outryve (Roompot) over de pan-Europese organisatie met Landal GreenParks

Wat houdt een 'pan-Europese' organisatie in? 
'Pan-Europees' heeft betrekking op 3 elementen. Eerst gaat het om het aanbod. We bouwen een organisatie uit met een breed Europees aanbod dat vandaag nog niet bestaat in onze branche: van Noord- tot Zuid-Europa en van West- tot Centraal Europa. Dus van Denemarken tot Spanje en van Nederland tot Hongarije. Voor een verblijf aan de kust of in de bergen, en voor die heerlijke wintersportvakantie tot die langverwachte zomervakantie.

Daarnaast betreft het een internationaal publiek. Met een aanbod in elf landen zullen we ook een nieuw en internationaler publiek aantrekken naar onze bestaande en nieuwe parken.

Als laatste bestaat de organisatie uit meerdere vestigingen. Als organisatie zullen we vanuit meerdere kantoren in Europa opereren.

Waarom hebben jullie besloten dit samen met Landal Greenparks te gaan doen? 
Terwijl we beiden vaak samen in één zin worden genoemd, is ons aanbod erg verschillend en opvallend complementair. Zo heeft Landal GreenParks een portfolio uitgebouwd met meer dan honderd vakantieparken in vooral Noord- en Centraal-Europa. Roompots aanbod bestaat vandaag de dag uit ruim tweehonderd parken en vakantielocaties in Midden- en Zuid-Europa.

Door de voorgenomen overname zal de organisatie het meest diverse en aantrekkelijkste Pan-Europese aanbod aan vakantiegangers kunnen aanbieden. We geloven ook dat we elkaar kunnen versterken.

Roompot Largo Beach Villa's Hoek van Holland

Waarin denken jullie elkaar te versterken? 
Samen willen we de ervaring en kennis die Landal GreenParks in duurzaamheid heeft inzetten om onze duurzame doelstellingen op het vlak van o.a. CO2- en afvalreductie verder te versterken en te versnellen. Daarnaast zullen we Roompots expertise in digitalisering en projectontwikkeling aanwenden om de huidige Landal GreenParks locaties versneld te ontwikkelen.

Onder de klanten van Landal GreenParks en Roompot zijn verschillende meningen over het kwaliteitsverschil van beide merken. Is er daadwerkelijk sprake van kwaliteitsverschil?
Elke gast heeft een voorkeur voor het ene merk of voor het andere. Dat geldt ook voor de mascottes Bollo en Koos. Dit bewijst hoe sterk beide merken zijn en hoeveel aandacht hier naar moet gaan.

Het aanbod van Landal GreenParks en Roompot is samen goed voor meer dan 300 vakantielocaties en 32.000 accommodaties. Het productaanbod reikt van ruime campingplaatsen tot luxe design villa’s en van tiny houses tot beach villa’s. Van budgetvriendelijk tot zeer luxe, en dat geldt al voor beide merken.

Wat is ervoor nodig om de twee merken nader tot elkaar te laten komen?
Er is nog niets besloten over de merken. Landal GreenParks is een sterk merk in een internationale context en geniet een sterke reputatie bij zijn gasten. Roompot heeft een zeer succesvolle rebranding in 2020 gedaan dat internationaal ook zijn vruchten afwerpt.

Landal Waterresort Blocksyl

Verandert er verder nog iets voor de parken, of blijft alles verder hetzelfde?
Onze parken veranderen niet. Ons parkaanbod is erg complementair. Onze medewerkers op de parken kunnen zich zo ten volle focussen op onze gasten en hen een geweldige tijd laten beleven.

Is er zicht op wanneer het plan doorgang krijgt?
Bij het samengaan van Roompot en Landal GreenParks moet men goedkeuring aan de autoriteiten en een advies aan beide OR’s vragen. Dit is gebeurd. We wachten op hun antwoord. Dit duurt meerdere maanden. Roompot, Landal GreenParks en Platinum hebben er vertrouwen in dat de marktautoriteiten de beoogde overname positief zullen bevestigen.



Recente berichten