26 november 2024
Thumbnail voor Marieke Hagen over haar 35-jubileum in de reisbranche

Marieke Hagen over haar 35-jubileum in de reisbranche

Hoe heeft jouw carrière in de reisbranche de afgelopen 35 jaar er in het kort uitgezien?
Na de AVR (Algemene Vakschool voor het Reisbureaubedrijf in Leiderdorp) begon ik als reisadviseur bij Reisburo Bontour in Utrecht. In drukke piekperioden heb ik ook wel bij de bijbehorende Tunesië specialist Eurojet en Rijn Moezel Kompas ingesprongen in Baarn. Ik woonde daar om de hoek. Daarna ben ik een aantal jaren als ambulante reisadviseur ingezet op de diverse Bontour reisburo's (regio Utrecht en Gelderland) tot er een office-manager in Maarssenbroek gezocht werd. Daar heb ik destijds het IATA-kantoor opgezet.

In 1993 ben ik voor mijzelf gestart als franchisenemer onder de Star Travel vlag. Dat was destijds een hele uitdaging, want het krijgen van agentschappen ging niet vanzelf. De overstap naar Toerkoop in 1997 was een goede keuze, al voelde ik me daar wel het ‘jonkie’ tussen de zeer ervaren reisbureau-eigenaren. Velen waren de ouders van mijn huidige VakantieXperts collega's. In 2010 heb ik in Soest het tegenovergelegen filiaal van VakantieXperts overgenomen (toen nog van Hans en Diederieke). Voorwaarde was wel om als franchisenemer bij VakantieXperts verder te gaan. In 2014 werd dit wel een hele grote organisatie: de fusie met D-reizen en oprichting van de D-rt-groep.

Afgelopen najaar heb ik mijn reisbureau activiteiten acht maanden lang gecombineerd met het Coronabedrijf van de GGD in Utrecht, een hele mooie en dankbare ervaring! Toen in april dit jaar de D-rt-groep failliet ging, werden wij daar ook als franchisenemers direct mee geconfronteerd. Er moest veel geregeld worden voor de automatisering, telefonie en agentschappen. Alle hands aan dek en ik stopte bij de GGD. Samen met een aantal collega’s hebben wij de naam VakantieXperts uit de boedel kunnen kopen. We hebben ons aangesloten bij de DTA en gaan nu zelfstandig als VakantieXperts verder.

Hoe is in jouw opzicht de reisbranche veranderd over de afgelopen 35 jaar?
In 1986 maakte wij een boekingsformulier op de typemachine met een doorslag. De facturen gingen elke zaterdag in een envelop op de post naar de administratie op het hoofdkantoor. Communicatie met het buitenland ging per telex. Online boekingen waren in opkomst, maar het meeste ging per telefoon. Een vakantie naar Turkije was wel heel bijzonder, dat deed bijna niemand.

Digitaal is er heel veel veranderd in 35 jaar en ik ben erin meegegroeid. De wereld is voor iedereen toegankelijker geworden. Internet, mail, social-media, alles heeft z’n voor- en nadelen. Als iemand terug is van vakantie heb je de beelden en ervaringen vaak al lang voorbij zien komen.

Wat maakt de reissector voor jou zo’n mooie branche?
De afwisseling is leuk, iedere dag sta je voor nieuwe uitdagingen. Wanneer de klant helemaal happy terugkomt van vakantie en je laat weten dat het weer perfect geregeld was, dat geeft veel voldoening. In combinatie met mijn passie voor reizen, nieuwe plekjes ontdekken in de wereld, dat maakt het voor mij de mooiste branche om in te werken.

Wat is de mooiste reis die je in je carrière verkocht aan iemand?
Er zijn heel veel reizen door mijn ‘handen’ gegaan in 35 jaar, maar heel bijzonder vond ik deze reis die ik ooit boekte: een vlucht met de Concorde naar New York, logeren in het Waldorf Astoria en terug cruisen met de Queen Elizabeth 2.

Wat is de mooiste reis die je zelf ooit maakte?
Dit is een hele moeilijke vraag, want ik heb heel veel mooie reizen gemaakt. Het Noorderlicht heb ik een aantal keren gezien, heel bijzonder! Cruisen met de Star Clipper vond ik geweldig, op safari in diverse Afrikaanse landen, ook super. Maar mijn mooiste reis was toch wel met mijn gezin: eerst een rondreis IJsland en toen door naar Boston en via Martha’s Vineyard en Newport naar New York. We hebben het fantastisch gehad en praten nog met plezier over alle mooie belevenissen.

Is de huidige crisis te vergelijken met een situatie in de branche die je eerder hebt meegemaakt?
Absoluut niet! Een golfoorlog valt hierbij in het niet. Er is altijd en overal wel een locatie op de wereld die je beter kunt mijden. Maar dat het reizen en cruisen ooit zo stil zouden komen te liggen als in de afgelopen 18 maanden, dat had nooit iemand kunnen bedenken. Uiteraard hoop ik dit ook nooit meer zo mee te maken….

Hoe ziet de komende 35 jaar eruit voor jou en voor de reisagent in het algemeen?
Oei, 35 jaar is wel heel ver vooruit. Maar er blijft zeker behoefte aan een goede en betrouwbare ‘reisagent’. Er wordt momenteel heel veel waarde gehecht aan een toegankelijk en betrouwbaar aanspreekpunt. Bovendien is een goed advies, gegeven door mensen die er verstand van hebben heel waardevol! Mensen denken heel vaak dat ze alles zelf kunnen en weten. Als reisagent kunnen we zeker onze meerwaarde toevoegen.

Op dit moment zorgen de reisbeperkingen en het vaccinatie-niveau nog voor een grote belemmering. Ik hoop dat dit op korte termijn verbetert, zodat ook onbezorgd reizen buiten Europa weer tot de normale mogelijkheden gaat behoren.

Co2 neutraal reizen en duurzaamheidscertificaten krijgen steeds meer aandacht, en terecht. Door alle Teams-Zoom en Google Meet sessies zal er voorlopig zakelijk minder gereisd worden, ook in de nabije toekomst zal dit niet veranderen. Maar elektrisch rijden is in opkomst, wie weet zullen er binnenkort ook elektrische vluchten komen of gaan we andere planeten verkennen? Ik zie voorlopig nog heel veel kansen als reisagent. En als ik om me heen beluister dat iedereen heel graag op reis wil… Iedereen heeft wel bestemmingen op een bucketlist, in de coronaperiode is voor velen de lijst alleen maar langer geworden. Ik denk ik dat er zeker betere tijden aan komen!



Recente berichten