23 november 2024
Thumbnail voor ACM wijst klachten over forse tariefsverhoging Schiphol af

ACM wijst klachten over forse tariefsverhoging Schiphol af

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol heeft niet onredelijk gehandeld door de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen per 1 april 2023 te verhogen, zo oordeelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Airlines, waaronder KLM, hadden zich daarover beklaagd. 

Schiphol kondigde eind 2021 aan om de gebruiksprijzen in drie jaar tijd met 42 procent te verhogen. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij luchtvaartmaatschappijen, die nog nauwelijks waren bekomen van de financiële klappen opgelopen tijdens de coronacrisis. Schiphol stelde de stijging bij naar 37 procent, maar met de chaos van 2022 in het achterhoofd vond gebruikers van de luchthaven de prijs-kwaliteitverhouding niet redelijk. KLM noemde de verhoging zelfs ‘buitenproportioneel’. Daarop werd besloten naar de ACM te stappen.

Bij de ACM vindt de sector nu geen gehoor. Vorig jaar concludeerde de waakhond al dat de tarieven volgens de wettelijke normen waren vastgesteld. Het argument dat de lange wachtrijen afdoen aan de kwaliteit van dienstverlening veegt de ACM nu ook van tafel.

“De ACM heeft verzocht om inzage in de maatregelen die Schiphol heeft genomen om de kwaliteit van de dienstverlening te herstellen. Schiphol verwacht dat deze maatregelen, die vooral het personeelsbeleid betreffen, in voldoende mate de kwaliteit zullen herstellen. Op basis hiervan heeft de ACM geoordeeld dat de aangepaste tarieven van Schiphol niet onredelijk zijn”, aldus de Autoriteit in een toelichting op het besluit.

“Volgens Schiphol is de personeelsplanning inmiddels zodanig op orde dat 95 procent van de passagiers niet meer lang hoeft te wachten bij de beveiligingscontrole, al voorziet de luchthaven daar nog wel wachtrijen door drukte tijdens de meivakantie. Er kunnen ook wachtrijen ontstaan bij bijvoorbeeld de paspoortcontrole en de bagageafhandeling, maar voor de kwaliteit van die dienstverlening zijn andere partijen verantwoordelijk.”

Wanprestatie
Belangenvereniging BARIN, die namens de luchtvaartmaatschappijen protest aantekende tegen de tariefsverhoging, is allerminst blij met de uitspraak van de ACM. “Wanprestatie wordt beloond, als je achteraf je eigen rotzooi opruimt”, laat voorzitter Marnix Fruitema in een reactie weten.