9 oktober 2024
Thumbnail voor Ambtenaren: vliegtaks naar 79 tot 150 euro om klimaatdoelen te halen

Ambtenaren: vliegtaks naar 79 tot 150 euro om klimaatdoelen te halen

DEN HAAG - Het klimaatbeleid is tot nu toe "sterk gericht" op subsidies en vrijwillige maatregelen door bedrijven en burgers. Om de klimaatdoelen van het kabinet te halen, zijn strengere regels en meer heffingen nodig, schrijven ambtenaren in een belangrijk advies aan verantwoordelijk minister Rob Jetten. Zo zou de vliegtaks voor langeafstandsvluchten moeten verdrie- tot zesvoudigen, van de huidige 26 euro naar 79 tot 150 euro per passagier. 


Het rapport is belangrijk, omdat het de basis vormt voor maatregelen die Jetten namens het kabinet in mei zal aankondigen. Het kabinet haalt tot nu toe de gewenste 55 procent CO2-reductie in 2030 niet, en de aanvullende ingrepen moeten ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot de komende tijd flink daalt. Het kabinet mikt zelfs op een doel van 60 procent minder CO2 in 2030 ten opzichte van 1990, om ervoor te zorgen dat de 55 procent vermindering in elk geval wordt gehaald. Het verschilt sterk per sector welke regels kunnen worden aangescherpt.

Investeringen in de aanleg van de juiste energie-infrastructuur en in het bijzonder ruimte op het stroomnet, zijn ook nodig om ervoor te zorgen dat de ingrepen werken.De commissie denkt met de aanvullende maatregelen zo'n 22 megaton CO2 te kunnen besparen.

Opmerkelijk is dat een flink deel van de vermindering uit de landbouwsector moet komen: zo'n 5,5 megaton, onder meer door het fors inkrimpen van de veestapel. De mobiliteit moet het meeste bijdragen, vooral door over te stappen op elektrische auto's en vrachtwagens. Ook hier kunnen extra kosten en regels tot een "grote stap richting volledig elektrische nieuwverkoop rond 2030" leiden. Autorijders moeten meer betalen naar gebruik, en er moet een hogere aanschafbelasting komen op auto's die op fossiele brandstof rijden.

Mensen die graag ver reizen met het vliegtuig, zullen meer moeten betalen: de ambtenaren bepleiten een "afstandsafhankelijke vliegbelasting". De ambtenaren schetsen twee maatregelenpakketten: eentje waarin de vliegtaks op langeafstandsvluchten naar 79 euro per persoon gaat, en een andere waarin de taks op 150 euro per persoon uitkomt. Ook voor middellange vluchten, tussen de 2.500 en 6.000 kilometer, zou de vliegtaks omhoog moeten, maar minder hard: naar 52 tot 75 euro.

Daarnaast stellen de ambtenaren onder meer de invoering van een vleestaks en zuiveltaks voor.