RIJSWIJK - De boekingen zitten weer in de lift en ook de citytrips worden weer veel geboekt. Antoin Klein Hofmeijer, Product Lead City Western Region bij TUI, ziet een verschuiving in de behoeftes van de stedenreiziger en vertelt hierover in gesprek met Reisbizz.nl.
Recent liep bij TUI een nieuwe campagne ‘De stad van…’ om ook de citytrips weer wat meer onder de aandacht te brengen. “We willen ons meer profileren met het verkopen van een beleving en daar sloot deze campagne goed bij aan”, aldus Antoin. De boekingen voor de citytrips schieten bij TUI weer de lucht in. “Het is geen geheim dat men er weer behoefte aan heeft om weg te gaan. Tot eind januari was dit natuurlijk vooral binnen Europa, maar sinds het loslaten van de reisadviezen zien we ook dat steden als New York en Londen weer terug op weg zijn om mee te spelen op hoog niveau.”
In het afgelopen jaar hebben de citytrips het lastiger gehad, stelt Antoin. “Bij een citytrip denkt de klant vaak aan drukke steden en het bezoeken van musea of andere bezienswaardigheden. Die drukte moest ontweken worden door de pandemie. Wel zagen we een trend naar Zuid-Europese steden en dat zien we ook voor aankomende zomer.”
Kleinere steden steeds populairder
Antoin vertelt over de top 5 steden die worden geboekt bij TUI. “In 2019 stond Valencia bovenaan, gevolgd door Rome, Londen, New York en Barcelona. De huidige cijfers voor komende zomer laten zien dat Valencia nog steeds bovenaan staat, gevolgd door Parijs, Rome, New York en Barcelona. Maar dan kijken we naar aantallen. Als we kijken naar procentuele groei, dan doen vooral de kleinere steden in Zuid-Europa het goed, zoals Porto, Athene en Sevilla.”
Volgens Antoin speelt er niet iets specifieks waardoor de kleinere steden populair zijn geworden. “Vorig jaar in juli ging Europa weer wat open en werden Zuid-Europa populair als city trip bestemming. Hierin zagen we dat klanten op zoek waren naar beter gefaciliteerde hotels. Ook maakten mensen er vaker een soort zomervakantie van, door niet maar 2 of 3 dagen een stad te verkennen, maar 4 of 5 dagen of soms zelfs een week. En dat zie je nu ook wat normaliseren voor komende zomer. Bepaalde bestemmingen vervullen meer dan alleen een city trip behoefte.”
De klant verwacht bepaalde service
Door de coronacrisis is het voor de reisorganisatie duidelijk geworden dat de klant van TUI een bepaalde service verwacht waarbij zij een aanspreekpunt hebben ook tijdens de reis. “Ze willen volledig ontzorgd worden. Men verwacht daarnaast dat wij op de hoogte zijn van alles wat speelt, zoals de wisselende reisadviezen en maatregelen afgelopen tijd. En dat doen we al vanaf het begin van de pandemie. We doen er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te informeren voor en tijdens de reis. Zo vinden ze bijvoorbeeld op onze website uitgebreide informatie over de inreisvoorwaarden en maatregelen per bestemming die we aanbieden.”