8 oktober 2024
Thumbnail voor ANVR is woedend over onduidelijkheid zomervakantie honderdduizenden Nederlanders

ANVR is woedend over onduidelijkheid zomervakantie honderdduizenden Nederlanders

LEUSDEN - De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over het uitblijven van duidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders. Komende zomerperiode dreigt de annulering van al geboekte vakanties vanaf Schiphol door het falende personeelsbeleid van de luchthaven.


Daarnaast vissen mensen die nog een vakantie moeten boeken achter het net en worden reisbedrijven overspoeld met vragen van klanten over het al dan niet doorgaan van hun vakantie. Maar ook zij hebben hier geen antwoord op. “Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen”, zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. “De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker.”

Als het voor het verhalen van die schade nodig is om naar de rechter te stappen, gaat de ANVR dat zeker doen. Dat meldt Frank Radstake namens de brancheorganisatie in gesprek met Reisbizz.nl. “We zijn momenteel bezig met het onderzoeken welke juridische stappen genomen kunnen worden als na de bekendmaking van de plannen van Schiphol blijkt dat ANVR-reisbedrijven schade oplopen door de maatregelen. Hier hebben we een advocaat voor in de arm genomen, maar eerst zijn we in afwachting van wat de daadwerkelijke plannen zijn. Zodra we dat weten, weten we waar de schade valt en waar we ons op moeten focussen. Maar het liefst hebben wij natuurlijk dat de problemen worden opgelost en alle mensen die dat willen kunnen genieten van hun vakantie.”

Veel onduidelijkheid
Het is op dit moment nog niet bekend gemaakt welke passagiers op welke vluchten niet op vakantie kunnen. “Ook is niet duidelijk om hoeveel personen het precies gaat. Zodra dit bekend is bij de luchtvaartmaatschappijen zullen onze klanten zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd. Tot die tijd heeft het echt geen zin contact op te nemen met hun ANVR-reisonderneming en worden klanten verzocht dit ook niet te doen”, vervolgt Oostdam. “We willen wel benadrukken dat de annuleringen slechts een deel van de klanten betreffen. Miljoenen andere klanten moeten weliswaar rekening houden met langere wachttijden op de luchthaven, maar kunnen wel op vakantie.”

Honderden medewerkers detacheren
De ANVR roept Schiphol en de Nederlandse overheid op hun verantwoordelijkheid te nemen en het probleem zo snel mogelijk op te lossen. “Als reisbedrijven denken we graag mee. We onderzoeken nu de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken deze zomer op de luchthaven.” Mocht Schiphol hiervoor open staan denkt de branchevereniging honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren. “Het gaat om betrokken medewerkers die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt om voor hun klanten de mooiste reizen te boeken en die nu graag willen helpen om te voorkomen dat deze reizen alsnog niet door kunnen gaan”, sluit Oostdam af.