Uit het jaarlijkse Gfk vakantieonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de ANVR, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders prijsverhogingen negeert bij het kiezen van hun zomervakantie. Gemiddeld besteden Nederlanders bijna 2300 euro aan een vakantie voor twee tot drie personen, waarbij ze ongeveer twaalf dagen op vakantie gaan. Voor jongeren speelt inflatie een grotere rol, wat hen ertoe brengt minder luxe en een beperkter aantal activiteiten te kiezen.
De laatste jaren is een groeiende trend te zien in het boeken van rondreizen. Dit gaat ten koste van traditionele zomerstrandvakanties en stedentrips, die een lichte daling laten zien. Ondanks deze trend blijft de strandvakantie het populairst, waarbij meer dan de helft van de Nederlanders het vliegtuig kiest als vervoermiddel.
Boekingsgedrag en reisvoorkeuren
Direct boeken bij de aanbieder wint steeds meer aan populariteit, vaak ten koste van boeken via een reisbureau of reisorganisatie. “Dat zien wij niet terug bij onze leden”, zegt Frank Radstake namens de ANVR. “De omzet, vooral via zelfstandige reisadviseurs, is zelfs toegenomen in de afgelopen jaren.”
De brancheorganisatie ziet daarnaast een groeiende trend in het zelf samenstellen van reizen, waardoor minder vaak wordt gekozen voor een reis en verblijf in één pakket. "Dat een rondreis ook vaak als pakketreis volledig op maat gemaakt kan worden, is nog minder bekend. Als branche moeten we nog beter de voordelen hiervan uitleggen aan de klant. Daarbij zijn dan wel de zekerheden opgenomen die mensen vaak enorm op prijs stellen", aldus Radstake.
Boekingsperiode
Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de ondervraagden hun vakantie drie tot zes maanden van tevoren boekt, waarbij 26 procent dat meer dan zes maanden van tevoren doet. Dit doen ze om zeker te zijn van de beschikbaarheid van populaire accommodaties.
Op de vraag welke initiatieven zouden kunnen helpen om vakanties beter te spreiden, kiest 51 procent voor de zogenaamde ‘workation’. Hierbij combineren mensen werk of school op afstand met vakantie.