14 april 2024
Thumbnail voor Boeing voorziet vraag naar 42.595 vliegtuigen

Boeing voorziet vraag naar 42.595 vliegtuigen

PARIJS – Boeing verwacht dat er de komende 20 jaar vraag is naar 42.595 nieuwe vliegtuigen. Dat staat in de nieuwste marktprognose tot 2042. Ter vergelijking: Airbus verwacht voor dezelfde periode behoefte aan 40.850 toestellen. Dat staat in de nieuwste Commercial Market Outlook (CMO), die Boeing ter gelegenheid van de Paris Airshow heeft gepubliceerd.


Beide fabrikanten gaan uit van groei en komen met hun prognoses hoger uit dan vorig jaar. Boeing ging toen uit van 41.170 en Airbus van 39.490 vliegtuigen tot en met 2041. Inclusief de 5.900 vliegtuigen die in dienst blijven, groeit de wereldvloot volgens Boeing in 2042 tot 48.575 vliegtuigen. De Amerikanen rekenen tot 2042 op een economische groei van 2,6 procent per jaar.

De grootste markt is die voor narrowbodies. Boeing denkt dat er vraag is naar 32.420 vliegtuigen in de categorie Boeing MAX en Airbus A320neo familie-vliegtuigen. Vorig jaar waren dat er nog 30.880. De low-cost maatschappijen zijn de grootste aanjager van de narrowbodies. Hun aandeel in de wereldvloot is in 20 jaar al 6 keer gegroeid, maar zal tot 2042 nog een keer verdubbelen, zo zei hoofd marketing Darren Hulst van Boeing in een presentatie.

In tegenstelling tot Airbus bevat de marktvoorspelling van Boeing een aparte categorie met regionale vliegtuigen. De Amerikanen denken dat er vraag is naar 1.810 vliegtuigen tegen 2.120 in de vorige prognose. Dit komt neer op amper 90 vliegtuigen per jaar. Eén van de redenen is volgens Hulst dat de kosten van een regionaal vliegtuig vooral door hogere loonkosten van de piloten stijgen. En er is een trend dat maatschappijen liever een groter toestel inzetten op regionale routes.

XLR is een nichemarket
Airbus heeft ruim 500 orders binnengehaald voor de A321XLR, waarmee ultra-lange afstanden tot 8.300 kilometer kunnen worden gevlogen. Boeing heeft daar geen antwoord op, want de MAX 10 heeft een bereik van slechts 5.740 kilometer. Gevraagd naar de markt voor ultra-lange afstanden met narrowbodies, zei Darren Hulst dat dit een nichemarkt is. Slechts 10 procent van alle vluchten met narrowbodies is voor lange afstanden.

Volgens Boeing is deze categorie vluchten voor maatschappijen niet heel interessant, omdat ze relatief weinig premium stoelen kunnen aanbieden. En de bagagecapaciteit komt in de knel als passagiers meer ruimbagage meenemen.

Widebodies
Over de widebodies is Boeing dit jaar iets positiever. Zij verwacht vraag naar 7.440 vliegtuigen tegen 7.230 vorig jaar. Boeing maakt in de cijfers geen uitsplitsing naar middelgrote en grote widebodies. Wel zei Hulst dat de 787-9 als middelgrote widebody wordt beschouwd en de 787-10 en de 777X als de grote widebodies.

De vraag naar nieuwe vrachtvliegtuigen neemt iets af van 940 vorig jaar tot 925 in de nieuwste prognose. In totaal groeit de vrachtvloot wel tot naar verwachting 3.745 toestellen tegen 3.610 in de eerder prognose. Daar zit een klein deel van de huidige actieve vloot bij, maar ook een groot aantal omgebouwde passagiersvliegtuigen. Er is volgens Boeing vraag naar 1.290 ‘standard bodies’, 885 middelgrote vrachttoestellen en 650 grote freighters in de categorie 777-8F en Airbus A350F.

Noord-Amerika
Verdeeld naar regio blijft Noord-Amerika volgens Boeing de komende twee decennia de belangrijkste markt voor nieuwe vliegtuigen met een marktaandeel van 23 procent. Airbus gaf afgelopen week aan dat Azië en de Pacific de grootste vraag zien. Boeing plaatst deze regio op de tweede plaats met 22 procent, evenveel als Eurasia. Waar Airbus een forse groei ziet in China, denkt Boeing dat het markaandeel iets terugloopt van 21 naar 20 procent. Het Midden-Oosten (7 procent), Latijns-Amerika (5 procent) en Afrika (2 procent) volgen daarna.

Een interessant detail in de marktanalyse van Boeing: luchtvaartmaatschappijen worden met hun vloot steeds productiever. Door meer inzet en een hogere stoelbezetting zal de productiviteit 20 procent hoger. “Ofwel, als maatschappijen op het niveau van 2022 zouden blijven, dan zouden er in 2042 20 procent meer vliegtuigen nodig zijn. Maar wij denken dat dit er dus 20 procent minder zullen zijn,” aldus Darren Hulst.