11 oktober 2024
Thumbnail voor Diana van den Berg: ‘Het is ondernemen met de hand op de knip, maar we houden vertrouwen’

Diana van den Berg: ‘Het is ondernemen met de hand op de knip, maar we houden vertrouwen’

RHENEN - Iedere reisondernemer raakt er onderhand aan gewend dat het boeken van reizen op het moment veel tijd kost. De consument mist het vertrouwen nu de omikronvariant zich in snel tempo over de wereld verspreidt. “Een boeking kost meer tijd dan voorheen, maar we hebben ook de helft minder boekingen omdat klanten afwachtend zijn”, vertelt Diana van den Berg, eigenaresse van VakantieXperts in Rhenen aan Reisbizz.nl


Dat de in rap tempo veranderende reismaatregelen het er allemaal niet leuker op maken, beaamt Diana. “Het is niet meer bij te benen. Je wilt je klant een eerlijk en goed advies kunnen geven, maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. De reismaatregelen volgen elkaar zo snel op dat ik meerdere keren per dag aan het checken ben of zaken zijn veranderd. Dat betekent dat een boeking op het moment veel meer tijd kost dan voorheen, ook mede door het aantal omboekingen. Helaas zien we ook veel minder klanten vanwege de lockdown, daarom is telefonische bereikbaarheid ook heel belangrijk.”

Avonduren op afspraak geopend
Diana houdt haar reisbureau zes dagen per week open en is daarnaast ook tijdens avonduren op afspraak geopend. “Wij willen zo goed mogelijk bereikbaar zijn voor onze klanten. Er wordt veel gebruik gemaakt van onze Whatsapp-service die 24 uur beschikbaar is voor vragen, reserveringen en/of calamiteiten. In de avond is het mogelijk om op afspraak langs te komen tot 22.00 uur, ideaal als mijn klanten overdag geen tijd hebben.” Bovendien staan de telefoonlijnen elke dag open van acht uur 's ochtends tot tien uur 's avonds om geen boeking mis te lopen.

“Het ondernemen blijft leuk, ook al gaan wij lang niet de omzet halen die we voor ogen hadden. Maar dat geldt voor ieder reisbureau denk ik.”

Ondanks de goede bereikbaarheid en gunstige boekingsvoorwaarden, zoals gratis omboeken en annuleren of geld terug binnen twee weken als een reis niet door kan gaan, merkt Diana dat het vertrouwen van de klant nog moet groeien. “Aanvragen zijn er genoeg en de zin om te reizen is er zeker, maar de onzekerheid bij de klant wint het nog van het vertrouwen. Dat is wel eens moeilijk te aanvaarden. Wij kunnen tegenwoordig onze reizen zo flexibel mogelijk aanbieden dat de klant geen enkel risico loopt en dan horen we toch iets te vaak dat ze het nog even willen laten bezinken”, vervolgt Diana.

Ondernemerschap omarmen
Diana heeft aan het begin van de pandemie haar tweede vestiging in Zetten samengevoegd met haar reisbureau in Rhenen, om zo als één groot reisbureau te werken. “Dit scheelt enorm in de exploitatiekosten.” Samen met haar dochter runt ze het reisbureau in Rhenen. Diana heeft vorig jaar zeven maanden bij ABN-AMRO gewerkt als financieel adviseur om aan extra inkomsten te komen en geen DGA salaris uit haar bedrijf te hoevel halen, waardoor er voldoende cash-flow behouden bleef. Toch blijft ze het ondernemerschap omarmen; “Ik blijf het ondernemen leuk vinden. Al gaan wij lang niet de omzet halen die we voor ogen hadden, maar ik denk dat dat voor ieder reisbureau geldt. Ik verwacht dat we op 60 tot 70 procent uitkomen van de omzet van 2019.”

Diana heeft goede moed voor het komende jaar. “Zeker als de verre bestemmingen weer op geel komen te staan en we ons kunnen verheugen op het zomerseizoen. Het blijft ondernemen met de hand op de knip, maar we houden vertrouwen, omdat iedereen toch graag op vakantie wil.”