11 mei 2024
Thumbnail voor En dan niet meer klagen en zeuren… ‘Reisadviezen op de schop’

En dan niet meer klagen en zeuren… ‘Reisadviezen op de schop’

SCHIPHOL - Verre reizen specialisten hebben het momenteel nog steeds lastig;  Voorlopig staat vrijwel alles buiten Europa nog steeds op oranje wat stuk voor stuk toppers voor winterzonboekingen. De branche juicht door de mooie paxaantallen in de herfstvakantie, maar daarmee ga je de winter niet redden. Hoe verder dus?


Allereerst moeten die achterhaalde reisadviezen op de schop. Hoewel bijna geen enkele reisorganisatie zich meer houdt aan de ontradende reisadviezen, gaan veel toeristen voor alle zekerheid na eind oktober toch liever met ‘de veilige code geel’ op pad. Te hopen is dat het ministerie snel terugkeert naar de corona-werkelijkheid anno 2021-22. In de tweede plaats zou het helpen als iedereen zich laat prikken, tenzij er medische redenen zijn om dat niet te doen. Dat lijkt me haast een sociale, ‘menslievende’ plicht van alle burgers. En ten derde dienen (aarzelende) klanten onvoorwaardelijke steun, zorg en zekerheid te worden geboden.

En er komt nog iets bij. Op de Nationale Toerisme Top in Winterswijk van het ministerie van Economische Zaken, het NTBC en Gastvrij Nederland werd afgelopen maand vurig gepleit voor het ‘opnieuw uitvinden’ van de hele sector. Het wordt cruciaal om eens úit die vastgeroeste toerismebubbel’ te komen.

Uitdagingen zat, zou ik zeggen. Eén ding lijkt me helder: doen wat we vroeger altijd (met succes) deden, is geen waarborg meer voor overleven als reisaanbieder.

Verder lezen? Lees de hele analyse van Paul Eldering in het nieuwe Reisbizz Magazine.