27 juli 2024
Thumbnail voor Frank Oostdam: Ik geloof heilig in de innovatiekracht van de luchtvaart

Frank Oostdam: Ik geloof heilig in de innovatiekracht van de luchtvaart

SCHIPHOL - ANVR-directeur Frank Oostdam heeft een duidelijk beeld over hoe de toekomst van de luchtvaart eruit gaat zien. “Ik geloof heilig in de innovatiekracht van de luchtvaart”, stelt hij in gesprek met Art Rooijakkers tijdens de BNR Big Five-podcast. Ook voorspelt Oostdam een goede zomervakantie, zonder chaos op Schiphol.


Klimaatneutraal vliegen noemt Oostdam toekomstmuziek. “Ik ben ervan overtuigd dat we er uiteindelijk tussen 2050 en 2070, gaan komen en dat de uitstoot gereduceerd en gecompenseerd wordt. Ik geloof heilig in de innovatiekracht van de luchtvaart, maar daar zit wel een uitdaging voor de sector. De groei van vliegtuigpassagiers stijgt nu zo’n 3 tot 4 procent per jaar, dus om dat met innovaties bij te houden is lastig. Maar uiteindelijk komen we er”, stelt Oostdam optimistisch.

Over hoe vliegen er in 2035 uitziet, heeft Oostdam een duidelijk idee. “Het is dan een stuk duurder geworden, als consument heb je meer keuze in de vorm van mobiliteit waarin de trein een concurrerend vervoersmiddel is geworden en duurzaamheid zit dan veel meer in de mindset van reizigers. Momenteel is er een te groot verschil tussen zeggen en doen als het over duurzaamheid gaat.”

Plannen van de ANVR
In de podcast benoemt Oostdam een aantal ideeën die de sector vaker vanuit de ANVR heeft gehoord om de duurzaamheid van de luchtvaart te verbeteren. “Verminder of schrap zelfs de vluchten naar bestemmingen die met de trein te bereizen zijn, zoals Londen en Parijs, vraag ook transferpassagiers op Schiphol om vliegtaks te betalen en gebruik de opbrengsten van de vliegtaks voor het innoveren van de luchtvaart. Ook lijkt het mij een goed plan om in de pakketprijs van een vakantie een bijdrage te vragen voor een duurzaamheidfonds. Mooie plannen die als het aan mij had gelegen, allang waren doorgevoerd.”

Momenteel is de ANVR volgens Oostdam bezig met een plan om ook de consument bewuster te laten worden van de uitstoot. “Bij het boeken van een vakantie zou er naast het tonen van de prijs ook aangegeven moeten worden hoeveel CO2-uitstoot er wordt gegenereerd met de reis. Dan kan de consument vervolgens zelf de beslissing nemen of dat hem waard is. Wij zijn hier nu druk over in discussie en hopen hier aan het einde van het jaar meer over te kunnen zeggen. Dat hangt uiteraard af van onze achterban.”

Terugblik: De chaos op Schiphol
Hoe Oostdam terugkijkt op de vorige zomer met de chaos op Schiphol? “Dramatisch”, stelt hij duidelijk. “Dit was slecht voor Schiphol, slecht voor de betrouwbaarheid en het imago van de luchthaven, maar ook voor de sector zelf. De schade die de reisbranche heeft opgelopen, loopt in de honderden miljoenen. Wij zijn hier over in goed overleg geweest met Schiphol en verwacht dat we daar goed uit komen en de branche wordt gecompenseerd voor de directe schade die is geleden bij de reisorganisaties."

De ANVR-directeur heeft voor de komende zomer betere verwachtingen. “Ik voorspel dat het heel goed gaat komende zomer op Schiphol. Iedereen op de luchthaven heeft daar zijn uiterste best voor gedaan en heeft de afgelopen meivakantie laten zien dat er een goede prestatie neergezet kan worden. De afgelopen tijd zijn er ook steeds meer beveiligers aangenomen, dus ik verwacht dat we een hele goede zomer tegemoet gaan”, sluit Oostdam hoopvol af.