16 juni 2024
Thumbnail voor Gert-Jan Bressers over Fox Reizen: Integratie in ANWB-merk was strategisch besluit

Gert-Jan Bressers over Fox Reizen: Integratie in ANWB-merk was strategisch besluit

Fox Reizen is terug van weggeweest. In de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine gaan we met directeur Gert-Jan Bressers in gesprek over avontuurlijke reizen. Maar als je met de directeur van Fox Reizen aan tafel zit, wil je natuurlijk eerst wat meer weten over de comeback van het bekende reismerk, dat in 2021 werd opgenomen in ANWB Reizen, waardoor de naam Fox verdween.

In 2021 wilde de reisorganisatie heel erg graag naar een 1-merkstrategie vanuit de ANWB, om leden zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen. Om die reden werden alle merken geïntegreerd  onder het ANWB-label, waardoor de labels Fox, Pharos, Ledenreizen en Kampeerreizen drie jaar geleden allemaal verder gingen onder de merknaam ANWB. “Dat besluit, was strategisch”, vertelt Bressers, die zelf sinds 2017 bij ANWB/ Fox werkt. “We zijn heel succesvol met ANWB, maar bij bepaalde doelgroepen zien we dat er minder aansluiting is. Omdat we écht veel potentie zien in deze doelgroep, die bestaat uit een wat jonger, actiever publiek en uit jonge gezinnen met kinderen, hebben we besloten om Fox dit jaar weer terug te brengen. Daarnaast richten we ons met ANWB alleen op de Nederlandse markt. Met Fox willen we ons vanaf volgend jaar, naast Nederland, ook gaan richten op de Belgische markt.”

Avontuurlijke reizen
Avontuur wordt volgens Bressers heel individualistisch ingevuld door de klant. “Voor elke doelgroep kan avontuur een andere betekenis hebben en ik denk dat dat van belang is. Voor een gedeelte van onze doelgroep die een verre reis maakt, is de reis op zichzelf al een heel avontuur. Dat is een andere invulling van de term ‘avontuur’ dan ‘avontuurlijk’ waarbij je spannende dingen gaat doen, of actieve elementen in je rondreis hebt. Het hangt dus heel erg af van de doelgroep die je bedient wat avontuur is. Iemand die elk jaar de wereld over vliegt, is niet direct onder de indruk van een bezoek aan Thailand.”

Volgens Bressers is Fox niet ‘extreem’ in het aanbod avontuurlijke activiteiten. “We hebben wel producten waarbij we de ruimte bieden om een aantal actieve en avontuurlijke elementen door de klanten te laten doen. Dat kan een middag raften zijn, mountainbiken door de rijstvelden of een canyoning-tocht door een kloof in Frankrijk. Die elementen stoppen we in onze rondreizen.”

Meer weten over de comeback van Fox Reizen en de avontuurlijke reizen van de organisatie? Lees dan het hele interview in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.