21 november 2024
Thumbnail voor Groeiende reiszorgen over extremer weer: ‘Hittegolven gaan gedrag toerist veranderen’

Groeiende reiszorgen over extremer weer: ‘Hittegolven gaan gedrag toerist veranderen’

SCHIPHOL - Hoewel de reisbranche altijd vrij nuchter is geweest over de gevolgen van extremer weer voor het toerisme, worden nu toch de wenkbrauwen gefronst. De aanhoudende hittegolven in Zuid-Europa, inclusief de bosbranden, baren zorgen.

Dat blijkt uit een rondvraag van Reisbizz. De vraag is of het gedrag van de toerist op den duur gaat veranderen onder invloed van zomerse temperaturen boven de 40 graden, die niet aangenaam meer zijn, maar bijvoorbeeld ook van overstromingen, stormen en windhozen, die vaker voorkomen, en de, zo lijkt het, sterkere opwarming van het zeewater.

Onderzoeker-docent toerisme en klimaat Harald Buijtendijk van de Breda University of Applied Sciences (BUAS) denkt van wel. “Klimaatverandering is ook in het toerisme een structurele uitdaging. De reisindustrie ondervindt in toenemende mate de impact daarvan, maar draagt er zelf ook aan bij, met name door de steeds grotere luchtvaartafhankelijkheid.”

Verandering
De reiswereld moet volgens hem rekening houden met meer en langere hittegolven in o.a. het Middellandse Zeegebied en andere vormen van extreem weer, ook in verre vakantielanden. Toeristen zijn volgens deskundigen echter gewoontedieren, die zich niet zo gauw laten verdrijven uit hun favoriete zonbestemmingen. Maar hoe meer de vakantie verpest dreigt te worden en hoe vaker slechte ervaringen, hoe eerder men geneigd zal zijn een andere plek te kiezen, zoals in het koelere Noord-Europa of dichterbij Nederland.

Toeristen zijn volgens deskundigen echter gewoontedieren, die zich niet zo gauw laten verdrijven uit hun favoriete zonbestemmingen

Daar zullen touroperators en hotelinvesteerders volgens Buijtendijk op moeten inspelen. “Verandering is nodig. De tijd van praten en weinig doen is voorbij. Gelukkig is men zich daar bewuster van. Zo lijkt het onverstandig om maar op forse schaal te blijven investeren in Zuid-Europa. Het is voor velen komende jaren de hoogste tijd voor een strategische herpositionering.”

De uitgebreide, in decennia opgebouwde toeristische infrastructuur in de topvakantielanden is voor Buijtendijk geen excuus om geen actie te nemen. “Toeristenpatronen zullen hoe dan ook gaan veranderen onder invloed van de klimaateffecten op vakantiebestemmingen en het gedrag van mensen”, meent hij.

TUI
Toch maakt TUI Nederland-topman Arjan Kers zich nog niet erg druk. “Wij zien geen terugloop van vakanties richting populaire landen als Spanje, Griekenland en Turkije. Toeristen uit Noordwest-Europa, waar het vaak grauw en grijs weer is, kijken uit naar zon, zee en strand. Dat de zomertemperaturen dan soms hoger zijn, wordt met liefde geaccepteerd.”

Kers wijst daarnaast op Canarische Eilanden, waar altijd een koel Atlantisch zeebriesje waait en de zee verfrissend aanvoelt. “Er zijn veel andere reizen, waar het minder heet is. Wij bieden het hele jaar een breed aanbod met genoeg alternatieven voor ieders wensen en behoeften. De vraag zal op peil blijven, omdat Nederlanders reislustig en inventief zijn.”

Corendon
Corendon-baas Steven van der Heijden stelt vast dat hittegolven niet nieuw zijn in Zuid-Europa. “In hoogzomer kan het inderdaad wel eens meer dan 40 graden worden. Dat was al zo. Het krijgt alleen nu door de global warming discussies meer aandacht en is vaker in het nieuws. Die hitte komt de laatste tijd misschien wat langer voor, maar vooralsnog lijkt dat toeristen niet af te schrikken. Wel verwacht ik geleidelijk wat meer verschuiving naar voor- en naseizoen, maar dat zal beperkt blijven, want gezinnen met schoolgaande kinderen hebben die keuze natuurlijk niet.”

Volgens Van der Heijden is (massa)toerisme afhankelijk van infrastructuur, resorts en voorzieningen en van grotere luchthavens. “En die staan op de traditionele bestemmingen, waar je ook nog waar voor je geld krijgt. Trouwens, de hoogste procentuele groei zit deze zomer in Hurghada aan de Rode Zee. Over warm gesproken. En als mensen nu naar het weer in Scandinavië kijken, worden ze ook niet erg vrolijk…”

Tekst gaat verder onder de foto

In het Californische Death Valley werd deze zomer een wereldrecord gebroken: 56 graden. Maar dat is dan ook de heetste plek op aarde. En zonnetoeristen blijven nog lachen…

Consument bepaalt
Marc van Deursen (Prijsvrij/D-reizen) benadrukt dat de consument uiteindelijk bepaalt. “Als we straks met z’n allen naar Noord-Europa op vakantie willen, dan wordt het aanbod daarop aangepast. Ik vind het te vroeg om nu al te gaan speculeren over toekomstig reisgedrag naar aanleiding van één extreme zomer. Desondanks wordt er bij ons volop lastminute geboekt naar de Middellandse Zee. De Zuid-Europese stranden, het eten, de faciliteiten, de cultuur, dat is wat aanspreekt. Ik denk niet dat dat snel zal veranderen.”

Uit representatief ANWB-vakantieonderzoek deze zomer blijkt toch dat bijna één op de tien Nederlanders vanwege de hitte in Zuid-Europa kiest voor andere bestemmingen, waar het naar verwachting koeler is. In feite is dat volgens experts relatief een enorm percentage. “Dat moet echt te denken zetten.”

Een recente analyse in de Financial Times, bij Reisbizz ingebracht door reiscoryfee René Klawer, toont een cartoon, waarin iemand die zijn tuingras maait, de buurman die helemaal zwartgeblakerd en stomend thuiskomt van vakantie, verwelkomt met de woorden: “Lekker kleurtje buurman.”

De essentie: Er wachten ons traumatische veranderingen in vakantiepatronen door de stijgende temperaturen in de wereld. Langzaam maar zeker zullen bestemmingen worden aangepast. In Europa wordt dat snel tastbaar, omdat het aan de Middellandse Zee haast elke zomer ondraaglijk heet dreigt te worden. Atlantisch Portugal, Noordwest-Spanje, West-Frankrijk, Scandinavië, de UK, Noord-Duitsland, de Belgische en Nederlandse kust lijken de beste uitwijkplekken. Ook gaat de zomer als toeristisch hoogseizoen inboeten. Die gaat te heet worden om voor je plezier te reizen. Aldus het Times-verhaal.