SCHIPHOL - De helft van alle Nederlanders kijkt naar alternatieve reisopties om de chaos op Schiphol te ontlopen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Veel consumenten pakken liever de auto voor een vakantie in eigen land.
Uit de Internationale Vakantiemonitor blijkt dat acht op de tien Nederlanders vakantieplannen heeft voor de rest van 2022. Ditzelfde aantal geldt ook voor inwoners uit de belangrijkste landen voor inkomend toerisme van Nederland, zoals Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar zomer, is het aantal boekingen in vrijwel alle landen gestegen. Dit aantal is onder Nederlanders het grootst (48 procent). Daarnaast geeft de helft van alle Nederlanders aan dit jaar al op vakantie te zijn geweest. “Vakanties zijn weer in trek nu er weer meer mogelijk is. Toch zien we in deze monitor opnieuw dat er onzekerheid heerst, mede door de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen”, zegt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.
Opvallend veel vakantieplannen in eigen land
Over het algemeen is het aantal mensen met vakantieplannen in eigen land afgenomen. Dit geldt met name voor Fransen (73 procent juli 2021 tegen 64 procent juni 2022) en Britten (54 procent juli 2021 tegen 45 procent juni 2022). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. “Opvallend in deze meting is dat Nederlanders nog steeds in hoge mate in eigen land op vakantie willen gaan (41 procent juli 2021 tegen 43 procent juni 2022), terwijl de verwachting was dat ook Nederlanders weer massaal voor buitenlandse vakantiebestemmingen zouden kiezen.”
Zwevende boekers
De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat het aantal boekingen in de meeste landen significant is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal boekingen is het hoogst onder Nederlanders (48 procent) en Fransen (47 procent). Toch is er ook nog steeds een grote groep mensen met vakantieplannen die nog niet heeft geboekt. Dit aandeel ligt in alle landen gemiddeld tussen de 25 procent en 30 procent. “We zien met name in Duitsland nog veel ‘zwevende boekers’. Uit de monitor blijkt dat 30 procent van de ondervraagde Duitsers nog moet boeken en dat ruim 60 procent hiervan zich aan het oriënteren is. Hier liggen dus nog veel kansen voor ondernemers. We hebben in de afgelopen periode gemerkt dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dus we raden ondernemers van logiesaccommodaties aan om hierop in te spelen, zodat de nog lege plekken opgevuld worden voor dit jaar.”
Onzekerheden beïnvloeden vakantieplannen
De inflatie en de stijgende prijzen spelen tegenwoordig een grotere rol in de keuze van het soort vakantie dan de onzekerheid over corona. En dat terwijl 40 procent van de ondervraagden in hun vakantieplanning rekening houdt met een nieuwe coronagolf dit najaar. Ook de drukte op Schiphol speelt tegenwoordig een rol in de keuze van een vakantiebestemming. De helft van alle Nederlanders kijkt zelfs al naar alternatieve reisopties. “Ook dit jaar blijken groeiende onzekerheden voor een deel van de Nederlanders een reden om te kiezen voor het eigen land als veilige en vertrouwde vakantiebestemming.”