10 oktober 2024
Thumbnail voor Herrezen Mexicana dertien jaar na faillissement weer de lucht in

Herrezen Mexicana dertien jaar na faillissement weer de lucht in

MEXICO-STAD - Dertien jaar na het faillissement maakt Mexicana dit najaar haar rentree. De Mexicaanse overheid kondigde eerder dit jaar al aan de vermaarde luchtvaartmaatschappij nieuw leven in te willen blazen, maar dan als prijsvechter.


Mexicana de Aviación werd in 1921 opgericht en was ten tijde van het bankroet één van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Het bedrijf richtte zich zowel op binnenlandse vluchten en verbindingen met Noord- en Zuid-Amerikaanse landen, als op vluchten naar Europa. De op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Mexico was een belangrijke gebruiker van de Fokker 100 en vloog daarnaast met de Airbus A318, A319 en A320. Voor de handvol verre routes werden Boeing 767’s en Airbus A330’s ingezet.

Nieuw begin
Door de jaren heen ontstonden er diverse pogingen om een doorstart te maken met Mexicana, maar die pogingen liepen op niets uit. Begin dit jaar kondigde de Mexicaanse overheid aan om de restanten van de onderneming te hebben gekocht.

Het plan is nu om Mexicana als prijsvechter in de markt te zetten, als concurrent voor Volaris, Viva Aerobus en AeroMexico. De Mexicaanse overheid belooft ticketprijzen die 20 procent lager liggen dan die van de concurrenten.

De thuisbasis wordt Felipe Angeles International Airport, de tweede luchthaven van Mexico-Stad. Mexicana moet initieel een vloot krijgen van tien Boeing 737-800’s.