Icon of the Seas, het nieuwe schip van Royal Caribbean Cruises en ‘s werelds grootste cruiseschip, maakte afgelopen weekend haar debuut en vertrok vanuit Miami op zijn eerste reis.
Het schip, met 40 restaurants, bars, lounges, gigantisch waterpark, 28 verschillende hut categorieën én ruimte voor 7500 passagiers is een walhalla voor entertainment. Hoe je het ook wendt of keert: zo’n schip draaiende houden vergt veel energie. Hoe maakt Royal Caribbean dit waar in een tijd waar duurzaamheid belangrijker is dan ooit?
Volgens Royal Caribbean zet de Icon een stap in klimaatvriendelijke richting. Het schip maakt gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) en geavanceerde technologieën om de impact op het milieu te verminderen. Toch zijn er verschillende milieuanalisten die zich zorgen maken over de lange termijn problemen van LNG. Ondanks het feit dat het schip 25 procent minder kooldioxide uitstoot, zeggen de milieuanalisten dat LNG, wat voornamelijk bestaat uit methaan (een krachtig gas), in de loop van de tijd meer warmte in de atmosfeer vasthoudt dan koolstofdioxide.
Jason Liberty, CEO van Royal Caribbean Group, zei tijdens een persconferentie dat de rederij zich blijft ontwikkelen. "We blijven nieuwe technologieën introduceren zodat we ons doel halen om in 2035 een netto-nulschip te bereiken."
Royal Caribbean is niet de enige cruisemaatschappij dat op LNG vaart. De AIDAnova van AIDA Cruises is het eerste cruiseschip dat gebruik maakte van LNG, gevolgd door andere rederijen als Holland America Line, MSC Cruises en Regent Seven Seas Cruises.