11 oktober 2024
Thumbnail voor KLM moet op papier opnieuw slots opgeven op Schiphol

KLM moet op papier opnieuw slots opgeven op Schiphol

SCHIPHOL - KLM en partners Delta Air Lines en Air France moeten ook komende winter slots opgeven op Schiphol, om ruimte te maken voor concurrenten. Die eis legt de Europese Commissie elk seizoen op, maar in de praktijk hoeft daar vrijwel geen gehoor aan te worden gegeven.


Door de coronacrisis wordt er nog steeds minder gevlogen op Schiphol, maar in tijden van schaarste was de stem van Brussel duidelijk te horen op de luchthaven: indien daarom door concurrenten gevraagd werd moest KLM op specifieke routes ruimte kunnen maken.

Het gaat om de routes van Schiphol naar Atlanta, Lagos, Parijs, Lyon, Marseille, Toulouse en Bordeaux. Voor Atlanta en Lagos meldde zich in het verleden nog niemand. Wel moest KLM eerder slots afstaan op de New York-route, toen prijsvechter Norwegian de stad vanaf Schiphol wilde aanvliegen.

De eis van de Europese Commissie om ruimte te scheppen stamt uit de periode dat Air France en KLM samengingen en is bedoeld om een algeheel monopolie te voorkomen.