SCHIPHOL - KLM blijft kijken naar mogelijkheden om korte vluchten te vervangen door treinen, maar de mogelijkheden daartoe zijn beperkt. Volgens topman Pieter Elbers kan de trein niet op grote schaal het vliegtuig vervangen, door een gebrek aan de juiste infrastructuur en de hoge kosten van het aanleggen van nieuwe spoorlijnen.
Ruim een jaar geleden verving KLM een dagelijkse retourvlucht naar Brussel, door die passagiers met de hogesnelheidstrein te laten reizen (de Thalys). Maar er is maar een beperkt aantal steden waar dit een optie is. “Behalve naar Brussel blijft het een hele uitdaging door het simpele feit dat het enorm veel geld gaat kosten”, aldus Elbers in een interview met Skift.
De KLM-topman ziet nog mogelijkheden voor Londen, maar bijvoorbeeld Berlijn is al niet realistisch. De reistijd per trein (ruim zes uur vanuit Amsterdam) is simpelweg te lang. De NS en Deutsche Bahn gaan de trein de komende jaren wel iets versnellen, onder meer door de inzet van nieuw materieel, maar echt een substantieel snellere verbinding is zonder dure nieuwe infrastructuur niet mogelijk.
Door de ondermaatse verbinding naar Berlijn gaf onlangs ook NS-topvrouw Marjan Rintel aan dat ze liever het vliegtuig dan de trein pakt als ze naar de Duitse hoofdstad gaat.
Vlootvernieuwing
Volgens Elbers is de belangrijkste manier om de luchtvaart te verduurzamen niet het vervangen van vliegtuigen door treinen, maar het vervangen van oude vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen. Die gebruiken door technologische vooruitgang veel minder kerosine. “Vlootvernieuwing is de snelste en meest haalbare manier” om te verduurzamen, aldus de Nederlandse topman.
KLM heeft al de Boeing 747’s vervangen door modernere 787 Dreamliners, en voegt ook de nieuwste generatie Embraers aan de vloot toe (de E195-E2). Verder is de maatschappij recent weer begonnen aan een analyse van de 737 MAX en de Airbus A320neo om de huidige 737-vloot te vervangen. Dat bespaart al gauw zo’n 15 procent brandstof per passagier.
Verder wil Elbers meer inzetten op duurzame brandstoffen, zoals synthetische kerosine, maar dit is geen wondermiddel. Een vliegtuig kan (nog) niet volledig op duurzame brandstof vliegen. “Het is momenteel onmogelijk om 100 procent van de kerosine te vervangen door 100 procent of zelfs 50 procent biobrandstof". “We moeten ambitieus maar ook realistisch zijn over wat we kunnen doen.”