27 april 2024
Thumbnail voor Marije Breuker viert 20-jarig jubileum met Motivation Travel: ‘Het waren intense, maar mooie jaren’

Marije Breuker viert 20-jarig jubileum met Motivation Travel: ‘Het waren intense, maar mooie jaren’

Marije Breuker viert met haar incentive bureau Motivation Travel een mooi jubileum: het 20-jarig bestaan. De 50-jarige Marije startte in 2001 in de incentive tak van de reisbranche en is daar inmiddels niet meer weg te denken. Met Reisbizz kijkt ze terug op de afgelopen twintig jaar. “Het is niet niets, 20 jaar!”

Drie weken na 9/11 startte Marije op de incentive afdeling bij Incento in Bussum. “Daarna volgden vele wereldwijde ontwikkelingen die impact hadden op de reiswereld en zeker op de B2B-markt, denk aan SARS en mond-en-klauwzeer. De omzetten liepen snel terug en ik werd ontslagen.” Marije ging hard op zoek naar een andere baan, maar de hele branche was aan het saneren. “Toen dacht ik; ik ga het zelf doen, met mijn eigen ‘signature’. Met duizend euro aan startkapitaal startte ik Motivation Travel, wat inmiddels is uitgegroeid tot een mooi financieel gezond bedrijf.”

Inzetten voor de branche
De Amersfoortse werkt bewust zelfstandig en maakt gebruik van freelancers in het vakgebied. Onder incentive reizen verstaat Marije ook alle vormen van maatwerk groepsrondreizen in B2B-verband. “Dat kunnen jubileum-, groeps- of bijvoorbeeld studiereizen zijn. Ik ben niet alleen actief in mijn bedrijf, maar ook in de (internationale) branche activiteiten heb ik mijn kennis en ervaring kunnen inzetten.” Zo was Marije drie jaar voorzitter van het Nederlandse Chapter van SITE en was ze in deze rol initiatiefneemster voor een branche-breed protest in de Eerste Kamer tegen de Werkkostenregeling die inmiddels is ingevoerd.

Als je zo lang meeloopt, zie je de markt veranderen. En zo hoort het ook.

Marije beschrijft de afgelopen twintig jaar als intens. “Als conjunctuurgevoelig bedrijf is er altijd wel iets om mee te dealen met alles wat er in de wereld gebeurt. Het was vooral een grote mooie reis waarin veel opdrachtgevers en deelnemers hebben genoten van prachtige incentive reizen en we impact mochten creëren bij bedrijven door mooie reizen uit te voeren. Er zaten goede jaren bij, maar ook hele magere. Als je zo lang meeloopt, zie je de markt veranderen. En zo hoort het ook.” De laatste jaren met de onzekerheden in de luchtvaart zijn voor Marije erg stressvol geweest. “Dat echt nooit meer. Corona is natuurlijk een op zichzelf staande factor geweest. Iedereen is het erover eens dat die crisis voor de hele reisbranche drama was. Maar ook dat heb ik zakelijk overleefd.”

Voor het eerst sneeuw zien
Eén hoogtepunt in die twintig jaar kan Marije niet benoemen. “Het zijn er ontelbaar geweest. Ik zou er velen te kort doen als ik er eentje zou uitlichten. Wat vooral het mooiste is, is om mensen te verrassen door het ontwerpen van een memorabele belevenis. Daar zijn incentive reizen juist voor bedoeld; iets creëren wat nog niet bestaat of in een setting ontwerpen zodat het verrassend is. Het is de kunst om met respect voor de omgeving, de lokale bevolking en de deelnemers iets neer te zetten wat knalt en beklijft. Hoogtepunten komen niet in gradaties. Geplande en ongeplande momenten van groot tot klein vormen allemaal de waarde van dit mooie vak.” Marije benoemt een aantal bijzondere momenten. “Het bijwonen van de inauguratie van Obama in 2009 bijvoorbeeld en het bezoeken van de Olympische Spelen. Maar ik zal ook nooit een deelnemer vergeten die in Lapland voor het eerst sneeuw zag. Dat soort kleine momenten kunnen heel groots en simpel geluk zijn.”

"Een groep in Edinburgh had een verkleedsessie in het chique Balmorel Hotel. Het gezelschap ging op straat en ving een bruidje op. Dit is zo'n ongepland moment wat je niet in je draaiboek kan voorzien", vertelt Marije.

Incentive reizen zagen er volgens Marije twintig jaar geleden heel anders uit. “Toen ik net begon, gingen incentive reizen naar de andere kant van de wereld, en het motto was hoe luxer hoe beter. Een reis duurde wel eens een volle week. Aan duurzaamheid werd weinig aandacht besteed. Dat is nu allemaal anders. Ook worden incentive reizen veel strategischer ingezet en dragen ze bij aan bepaalde doelstellingen en waarden van bedrijven.”

Nog meer hoogtepunten dit jaar
Er staan voor Marije dit jaar nog een aantal andere hoogtepunten op de planning. “Later gaan we dit allemaal tegelijk vieren. Op de dag van het 20-jarig jubileum ben ik heerlijk uiteten geweest met mijn dochter om toch even stil te staan bij dit moment. Het is niet niets, 20 jaar!”

De komende jaren is Marije vooral van plan om incentive reizen op de kaart te houden door er meer waarde aan te koppelen voor opdrachtgevers. “Dat vraagt ook een andere benadering en er zullen dingen veranderen. Ik blijf dynamisch en kritisch nadenken met mijn blik op de toekomst. Incentive reizen zullen meer aansluiting vinden met maatschappelijke impact en dat zal inhoudelijk andere creaties opleveren. Reizen en events blijven één van de mooiste transformerende krachten om buitengewone ervaringen op te doen”, sluit Marije af.