LEUSDEN - Uit een onderzoek van SEO en Lexavia, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, blijkt dat een nationaal ticketgarantiefonds een goede oplossing is. De ANVR, Consumentenbond, ANWB en de SGR pleiten daar al langer voor om de consument beter te beschermen bij het faillissement van een luchtvaartmaatschappij.
De ANVR, die de reisbranche vertegenwoordigt, is tevreden met deze uitkomst en roept de politiek op dit ook daadwerkelijk te gaan regelen. Reizigers die een los vliegticket kopen zijn, in tegenstelling tot pakketreizigers, nauwelijks wettelijk beschermd tegen luchtvaartmaatschappijen die failliet gaan. Verschillende partijen in de reisbranche hebben in 2019 een plan gepresenteerd voor een nationaal ticketfonds om deze reizigers beter te beschermen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft begin dit jaar SEO Economisch Onderzoek en Lexavia gevraagd een verkennend onderzoek uit te voeren naar vormgeving, effecten en alternatieven van zo’n nationaal fonds. “Wij zijn blij dat ons voorstel nu goed is onderzocht”, laat ANVR-voorzitter Frank Oostdam weten. “Het onderzoek toont aan dat er gewoon flinke risico’s zijn voor vliegreizigers en deze risico’s zullen alleen maar toenemen.”
Schade
Volgens SEO zijn er in de afgelopen tien jaar in Europa 91 airlines failliet gegaan, waardoor vijf miljoen reizigers zijn gedupeerd. Dit komt neer op een schade van 1,1 miljard euro. De schade voor passagiers in de Nederlandse markt bedraagt gemiddeld 520 euro. Het onderzoeksbureau heeft berekend dat er een fonds nodig is van 129 miljoen euro.
Volgens Oostdam is het woord nu aan de politieke partijen. “Het zou mooi zijn om het plan mee te nemen in de kabinetsformatie. Het biedt reizigers de meest efficiënte vorm van bescherming en zonder dat het de overheid geld kost.” Van de overheid wordt wel verwacht een lening te garanderen voor het geval de middelen van het fonds bij een schade in de aanloopfase ontoereikend is. “Bij de vele miljoenen leden van ANVR, Consumentenbond en ANWB is een groot draagvlak en SGR is uitstekend in staat de uitvoering te verzorgen. Daarom nu niet treuzelen, maar gewoon doen.”