SCHIPHOL - In zijn Stand van Zaken legt Paul Eldering de huidige boekingscijfers eens onder de loep. Hij vindt dat er beste een positieve insteek mag zijn en dat het de verantwoordelijkheid van reisondernemers zelf is welke cijfers ze naar buiten willen brengen. Maar ze moeten wel kloppen.
“Stiekem moet ik er wel eens om glimlachen, die zogenaamd actuele boekingscijfers. Het gaat meestal om moeilijk verifieerbare ‘onderzoeken’ onder eigen klanten van online bemiddelaars in bepaalde sectoren. En gek genoeg zijn de klanten volgens deze dubieuze data in juist die marktsegmenten niet aan te slepen. Enige serieuze onderbouwing ontbreekt vaak”, schrijft Eldering.
Gekleurde commerciële enquêtes
“Kortom, de aanbieder wil kennelijk scoren in de (sociale) media. Zien doet immers navolgen, is de redenering. Het verbaast me dat dit soort gekleurde commerciële enquêtes hun weg toch nog naar de publiciteit weten te vinden, met veelal gemanipuleerde vraagstelling, gezochte antwoorden en ‘conclusies’ die op zijn zachtst gezegd niet de hele waarheid verkondigen en al helemaal niet representatief zijn voor de reisbranche laat staan voor ‘de Nederlandse toerist’.”
Nepnieuws
“Het is overigens de verantwoordelijkheid van reisondernemers zelf welke cijfertjes wanneer en hoe ze naar buiten willen brengen. En er mag best een positieve insteek zijn. Maar ze moeten wel kloppen en in ieder geval in de juiste context worden geplaatst. Anders kan er sprake zijn van misleiding. Het laatste wat de consument wil in deze tijd van nepnieuws en leugens, is bewust op het verkeerde been worden gezet of soms zelfs ronduit belazerd worden.”
“Daarom ga ik doorgaans maar uit van de boekingen van grote allround touroperators, mits gecheckt en bevestigd door directie of woordvoering. Of nog beter: van officiële branchestatistieken, bijvoorbeeld van ANVR en NBTC, maar ook van erkende onderzoekbureaus als CBS en NRIT, al zijn die data bijna altijd alweer verouderd als ze naar buiten komen. IATA is ook een betrouwbare bron als het gaat over vliegreizen.”
Benieuwd naar de cijfers? Lees dan de volledige analyse van Paul Eldering in het Reisbizz Magazine.