10 mei 2024
Thumbnail voor Populaire reistrends en bestemmingen voor 2023: last-minute vakanties en treinreizen in trek

Populaire reistrends en bestemmingen voor 2023: last-minute vakanties en treinreizen in trek

RIJSWIJK – Met het nieuwe jaar komen er ook nieuwe verwachtingen als het gaat om de belangrijkste reistrends en bestemmingen. TUI heeft onderzoek gedaan aan de hand van consumentenonderzoek in combinatie met het zoek- en boekgedrag van hun klanten en deelt de meest interessante bevindingen voor dit jaar. Zo kiezen reizigers steeds vaker voor de trein als vervoersmiddel.


Naar verwachting worden de Nederlandse vakantiegangers nog meer prijsbewust gezien de huidige onzekere economische omstandigheden. Dit betekent niet dat ze hun vakantie links laten liggen of gaan kiezen voor de goedkoopste reis, maar dat ze zo veel mogelijk waar willen krijgen voor hun geld. Meer consumenten kiezen dan ook voor een all inclusive vakantie. Zo is het aantal vakanties geboekt op basis van all inclusive binnen Europa gestegen met 75 procent ten opzichte van vorig jaar, vooral Turkije is daarbij erg geliefd.

Solo reizen
Volgens het onderzoek gaat ook het aantal solo reizen toenemen dit jaar. Redenen om op solo reis te gaan voor deze consumenten zijn onder andere ontspanning (54 procent), nieuwe mensen leren kennen (38 procent) en uit je comfortzone stappen (33 procent). Naast dat Nederland uit steeds meer eenpersoonshuishoudens bestaat is solo reizen vooral meer een bewuste keuze voor ‘me time’.

Workation
De workation trend zet zich door, steeds meer mensen werken tegenwoordig plaats onafhankelijk waardoor het mogelijk is om vanaf een vakantiebestemming aan het werk te gaan. Uit onderzoek van MetrixLab, dat in opdracht van TUI werd uitgevoerd, blijkt dat bij 66 procent van de respondenten de werkgever werken in het buitenland toestaat. Daarnaast is 42 procent sinds corona, vakantie en werk vaker gaan combineren. TUI zag afgelopen zomer al een stijging van 50 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral Curaçao, Bonaire, Zakynthos en de Algarve in Portugal zijn daarbij favoriet. Komend jaar worden er ook steden bij het aanbod toegevoegd.

Flexibiliteit, zekerheid en last-minute
De behoefte aan flexibiliteit en zekerheid gaat ook terug te zien zijn als gevolg van de coronacrisis. Hierdoor zijn er ook meer mensen die er voor kiezen om last minute een vakantie te boeken. In 2022 boekte 38 procent van de TUI-reizigers last-minute (tot 42 dagen voor vertrek), in 2019 was dat nog 33 procent. Een trend die in 2023 zal doorzetten. De behoefte naar zekerheid zorgt ook voor een stijgende populariteit in pakketreizen en een toename in boekingen via een reisbureau. 

Trein populairder
Opvallend is ook dat reizigers steeds vaker kiezen voor de trein als vervoersmiddel. Voorwaarde voor de reiziger is dat het comfortabel, betaalbaar en makkelijk te boeken moet zijn. Zo laten ook de cijfers zien uit de Vakantie Sentiment Monitor van september 2022 van het NBTC. Zo gaf in 2021 nog maar 4 procent aan de trein als vervoersmiddel te overwegen, een jaar later is dit gestegen naar 10 procent. Ook TUI ziet de belangstelling voor de trein stijgen. Het aandeel treinreizen op het totaal bij TUI is nu nog maar 2 procent, maar de trein wordt steeds vaker als vervoersmiddel gekozen. Vooral stedentrips met de trein zijn populair. Dit aantal laat meer dan een verdubbeling zien (een stijging van 124 procent) ten opzichte van 2019, waarbij Londen, Parijs, Berlijn en Praag de grote stijgers zijn. Daarnaast kan ook de TUI Ski Express rekenen op een toenemende belangstelling.

Elektrisch
Veel consumenten kiezen ervoor om gebruik te maken van een huurauto, scooter of fiets tijdens hun vakantie. Steeds meer mensen doen dat tegenwoordig bij voorkeur elektrisch. Uit het klantonderzoek blijkt dat 73 procent interesse heeft in het huren van een elektrische fiets of auto tijdens de vakantie. Om deze reden heeft TUI dan ook besloten om te investeren in laadpalen op Curaçao, Aruba en Bonaire om het gebruik van elektrisch vervoer op vakantiebestemmingen te stimuleren.

Top drie bestemmingen per soort vakantie
TUI deelt ook de top drie bestemmingen voor vliegvakanties in Europa, verre vliegvakanties, stedentrips en autovakanties op basis van het aantal boekingen in de eerste week van januari.

Vliegvakantie Europa
1. Spanje
2. Griekenland
3. Turkije

Opvallend: Turkije kan nog doorstromen naar de tweede plaats gezien de grootste groei op dit moment mede dankzij het ruime aanbod aan all inclusive hotels. Daarnaast ontwikkelen de Kaapverdische eilanden zich als favoriet als winterzon bestemming.

Verre vliegvakantie
1. Curaçao
2. Bali
3. Bonaire

Opvallend: Bali was voor corona een van de populairste verre bestemmingen en is nu snel op weg naar het oude niveau. De reiziger heeft het verre oosten erg gemist de afgelopen jaren. Vakanties naar Indonesië en Thailand lijken te worden ‘ingehaald’. Zanzibar trekt de groeiende populariteit vanuit de winter door naar de zomer.

Stedenreis
1. New York
2. Valencia
3. Parijs

Opvallend: de Spaanse steden waren de afgelopen jaar enorm populair, maar New York trekt verreweg de meeste stedenreizigers komende zomer. Parijs laat Rome vlak achter zich. Praag laat een forse groei zien, komende zomer gaat de nachttrein nog vaker rijden.

Autovakantie
1. Denemarken
2. Italië
3. Oostenrijk

Opvallend: in Denemarken trekt met name de regio Billund veel vakantiegangers vanwege Legoland. Er hebben al 13 keer meer autovakantiegangers een reis geboekt naar Denemarken in vergelijking met de vorige zomer. Frankrijk staat op plaats vier en wordt op de hielen gezeten door Kroatië.