6 oktober 2024
Thumbnail voor Problemen die tot zomerchaos Schiphol leidden ‘al ver voor 2022 gesignaleerd’

Problemen die tot zomerchaos Schiphol leidden ‘al ver voor 2022 gesignaleerd’

SCHIPHOL – De problemen die de chaos op Schiphol veroorzaakten werden al ver voor de zomer van 2022 gesignaleerd. Dat erkent Ruud Sondag vrijdag in een brief aan minister Harbers. “Operationele knelpunten bij Schiphol en belangrijke ketenpartners waren niet helemaal nieuw, maar kwamen pijnlijk aan de oppervlakte in deze maanden.”


CEO Ruud Sondag schrijft zijn brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van een evaluatie van de mei- en zomervakantie van 2022 die is uitgevoerd door PwC. “2022 was geen goed jaar voor luchthaven Schiphol: lange wachtrijen, geannuleerde vluchten en ontevreden reizigers", staat in de brief. Het hele systeem – van beveiliging tot afhandeling - piepte en kraakte en dat zorgde voor een periode van 106 dagen met wachtrijen tot buiten de terminal. Meer dan 50 procent van de vluchten in deze periode was vertraagd.

Problemen al langer bekend
De problemen van Schiphol waren volgens de evaluatie van PwC dus niet nieuw. "De operationele knelpunten die in 2022 zichtbaar worden, waren al voor 2022 gesignaleerd. Zo is ook de meivakantie van 2017 erg druk met lange rijen voor de security." In de evaluatie van de meivakantie van 2017 constateerde Schiphol al dat er sprake was van "onderlevering van beveiligingsbedrijven, te optimistische verwachtingen over de productiviteit, hoge gevoeligheid voor verstoringen in de drukke periode, verstorende verschuivingen van aanmeldpatronen van passagiers, en gebrek aan zicht op de wachtrijperformance."

Ook in 2021 was Schiphol gewaarschuwd. Een werkgroep identificeerde toen de krapte op de arbeidsmarkt “als een groot risico voor de operatie”, aldus het rapport. “In de zomer van 2021 was al sprake van consistente onderlevering door beveiligingsbedrijven. De tekorten bij de beveiligingsbedrijven komen dan nog beperkt aan de oppervlakte vanwege lagere gerealiseerde passagiersaantallen dan verwacht en vanwege additionele handelingen bij de check-in vanwege de COVID-19-restricties.”

Structurele verbeteringen op komst
In zijn brief schrijft Ruud Sondag dat de luchthaven een agenda heeft “om structurele verbeteringen door te voeren”, maar dat er nog veel moet gebeuren. “Voor een deel kunnen we snel verbeteren. Dat hebben we de afgelopen meivakantie gezien. Een deel van de problemen is echter dieper geworteld en oplossingen daarvoor hebben meer tijd nodig.” Deze ‘diepgewortelde problemen’ zijn volgens Sondag onder meer “de extreem concurrerende markt voor afhandelaren op Schiphol, de uitdagingen op het terrein van de arbeidsomstandigheden en de staat van de infrastructuur.” De luchthaven wil op termijn het aantal afhandelingsbedrijven verminderen.