9 november 2024
Thumbnail voor Rondvraag – Neem jij nog nieuwe aanvragen aan?

Rondvraag – Neem jij nog nieuwe aanvragen aan?

Het is een hot topic op dit moment: nieuwe reisaanvragen. Neem jij nog nieuwe aanvragen aan of zit je helemaal vol? Wanneer stel jij je grens als ZRA en durf je 'nee' te verkopen? Uit een rondvraag van Reisbizz onder een groep reisagenten blijkt dat 'nee' zeggen toch lastiger is dan het lijkt.

“Momenteel neem ik zeker nog nieuwe aanvragen aan, ook al heb ik het een en ander lopen”, vertelt Wanda Spohr, ZRA bij Travel Counsellors. “Wanneer ik het te druk krijg, breng ik de aanvraag liever onder bij een collega, dan dat ik nee zeg.” Marieke Fens van Mobiel Reisadvies sluit zich bij Wanda aan. “Het is erg druk, maar ik zeg echt geen nee. Ik probeer de nieuwe aanvragen wel te filteren, maar ik vind het alleen maar leuk: hoe meer hoe beter.”

Volgens Karen Brouwers van TUI at Home is een ‘nee’ verkopen soms ook een service. “Je moet duidelijk afspraken met jezelf maken. Welke aanvragen neem ik aan en welke niet?” Al zegt ze er wel bij dat ze tot op heden alle aanvragen zelf doet.

Caroline van Huigenbos laat duidelijk weten dat, hoe lastig het ook is, je soms nieuwe aanvragen moet afwijzen. “Op een gegeven moment ben je zó druk, dan kan het er gewoon niet meer bij. Ik ben bijvoorbeeld gestopt met autovakanties.” Een gezonde balans is belangrijk voor Caroline. “Ik vind het werk superleuk, maar mijn privé en gezondheid gaan voor. Op het moment dat ik geen plezier meer haal uit een aanvraag, beïnvloed dat mijn werk en dat probeer ik te voorkomen.”

Sylvia Raijmakers, eigenaar van Face2Face Travel, zegt dat zij geen aanvragen afslaat. “De laatste paar jaren zijn er nieuwe collega’s bij ons aan de slag gegaan, aan wie ik de aanvragen kan doorspelen als het te veel wordt. Dat werkt heel fijn, vooral als je net begonnen bent. Je krijgt dan een mooie opdracht op je bureau, waar je ook nog eens aan verdient. Ook breid je je klantennetwerk uit en ik hoef geen nee te verkopen, dus het is een win-win situatie.” ‘Nee’ zeggen vindt Sylvia lastig. “Ik krijg ook vaak klanten die via-via bij mij terecht zijn gekomen. Ik vind het dan heel moeilijk om een aanvraag af te slaan. Dan wordt het een beetje een ‘voor haar wel, maar voor mij niet’-verhaal en dat wil je ook voorkomen.”