11 oktober 2024
Thumbnail voor Somberder vooruitzichten voor de luchtvaart door dreigende recessie

Somberder vooruitzichten voor de luchtvaart door dreigende recessie

SCHIPHOL - De financiële vooruitzichten voor de luchtvaartbranche zijn versomberd door de hoge inflatie, waardoor een wereldwijde recessie op de loer ligt. Dit bleek maandag op een conferentie in Londen, waaraan veel topbestuurders deelnamen. IATA blijft niettemin optimistisch en verwacht terugkeer naar winst voor de sector als geheel in 2023.


De pandemie is sinds afgelopen voorjaar geleidelijk aan zo goed als verdwenen, waardoor er geen schroom meer bestaat om te reizen en er sprake is van een inhaalslag onder consumenten en zakenreizigers. De luchtvaart is weer fors gegroeid, zeker in vergelijking met de afgelopen twee jaar, terwijl sommige airlines al weer boven de pre-pandemische niveaus van 2019 zijn uitgekomen.

De vraag is wel of dat zo zal blijven. De CEO van Virgin Atlantic, Shai Weiss, zei op de Airlines 2022 Conference in Londen dat zijn bedrijf een relatief goed jaar achter de rug heeft, maar hij houdt zijn hart vast over volgend jaar. “Het zal zwaar worden in 2023. Wat we nodig hebben zijn lagere brandstofprijzen en een verbetering van de portemonnee van de consument door het in toom houden van inflatie”, aldus Weiss.

Ook de CEO van Heathrow, John Holland-Kaye, toonde zich somber over de vooruitzichten. "Airlines maken zich zorgen over de vraag naar tickets”, zei hij.

Optimisme IATA
Niet iedereen in Londen was pessimistisch. De topman van IATA, Willie Walsh, zei te verwachten dat de sector in 2023 over de gehele linie terug zal keren naar winstgevendheid. Hij wees op de hoge graad van werkgelegenheid bij airlines, die momenteel weer veel personeel aannemen.  

IATA ziet wel grote regionale verschillen. Terwijl de markt in Noord-Amerika ongebreideld groeit, is dat in Europa niet per se het geval. Hieraan zijn ook operationele problemen op luchthavens en politieke keuzes debet, zei Walsh en hij noemde daarbij Heathrow en Schiphol.

De directeur-generaal van de brancheorganisatie had geen goed woord over voor het besluit van de Nederlandse regering om eind volgend jaar het aantal toegestane vliegbewegingen op Schiphol terug te brengen van de huidige 500.000 naar 440.000. Nederland riskeert daarmee een “nationale kroonjuweel” kwijt te raken, aldus Walsh.