9 mei 2024
Thumbnail voor Transavia verwacht nog twee maanden vluchten te moeten annuleren

Transavia verwacht nog twee maanden vluchten te moeten annuleren

SCHIPHOL - Het tekort aan vliegtuigen bij Transavia is voorlopig nog niet opgelost. Reizigers moeten nog twee maanden lang rekening houden met annuleringen, zo meldt de luchtvaartmaatschappij vrijdagavond. Zij worden zo snel mogelijk ingelicht.


Transavia heeft te weinig vliegtuigen om het reguliere vluchtschema in stand te houden. Vijf toestellen die via leasemaatschappij ALC werden overgenomen van het Roemeense Blue Air konden niet op tijd in gebruik worden genomen en onderhoud aan andere vliegtuigen loopt uit door een tekort aan onderdelen. Ook is er sprake van krapte op de markt voor vliegtuigreparaties.

“Dit alles zorgt ervoor dat wij vliegschema’s moeten aanpassen. Dat gebeurt helaas ook last-minute. Vaak heeft dat dan te maken met extra verstoringen en onvoorziene omstandigheden zoals een nieuw defect aan een vliegtuig. Daardoor hebben we de afgelopen weken soms passagiers ook kort voor vertrek teleurgesteld”, aldus Transavia in een verklaring. 

Vroegtijdig annuleren
De luchtvaartmaatschappij schrapt daarom in mei en juni opnieuw vluchten, naar eigen zeggen om de stabiliteit in de operatie terug te brengen. “Passagiers die bij ons boeken, moeten er zeker van kunnen zijn dat ze op ons kunnen rekenen. Dat we moeten ingrijpen is teleurstellend en is natuurlijk niet de dienstverlening die je van Transavia mag verwachten.”

Door zo snel als mogelijk aanpassingen in het netwerk door te voeren in de periode tot en met juni wil Transavia passagiers en partners tijdig duidelijkheid bieden. De precieze ingrepen zijn nog niet bekend. “Waar mogelijk boeken we passagiers om of zorgen we voor een alternatief.”

Passagiers van wie de vlucht wordt gewijzigd ontvangen zo snel mogelijk bericht.

Kritiek
De grootschalige vluchtuitval bij Transavia leidde de afgelopen weken tot flinke kritiek. Reizigers zagen hun vliegreis in rook opgaan en touroperators werden geconfronteerd met extra werk om hun klanten alsnog op vakantie te laten gaan. De telefoon bij claimbureaus staat intussen roodgloeiend.