11 december 2024
Thumbnail voor Vijf reistrends voor 2025: radical sabbaticals, coolcations en set-jetting

Vijf reistrends voor 2025: radical sabbaticals, coolcations en set-jetting

Nu het jaar 2024 bijna op een eind komt is het voor veel bedrijven tijd om vooruit te kijken naar 2025. Zo ook MSC; de cruiserederij verwacht dat radical sabbaticals, coolcations en set-jetting de trom slaan in het komende jaar.

Coolcations
Volgens de rederij winnen coolcations in 2025 nog meer aan populariteit. “Reizigers gaan vaker opzoek naar een gematigder klimaat in plaats van de traditionele 'zonnige' hotspots. Steeds meer vakantiegangers ruilen strandwandelingen in voor wandelingen in de bergen, en zonnebaden maakt plaats voor het genieten in koelere landschappen. Deze trend, die de naam 'coolcation' heeft gekregen, trekt ontdekkingsreizigers naar bestemmingen die natuurlijke wonderen bieden om te verkennen en ongerepte landschappen om van te genieten.”

Radical sabbaticals
“Door de toenemende flexibiliteit op de werkvloer met remote werk en het groeiende aantal bedrijven dat sabbaticals aanbiedt als extra werkvoordeel, is de wens om halverwege de carrière langere werkpauzes te nemen om te reizen sterk toegenomen”, schrijft MSC. “Dit heeft geleid tot de opkomst van de ‘radical sabbatical’.”

Set-jetting
​“Een andere opkomende reistrend voor 2025 is 'set-jetting', waarbij reizigers worden geïnspireerd om een bestemming te bezoeken vanwege een boek, film of televisieserie”, aldus MSC. “Dit fenomeen heeft aan populariteit gewonnen door de opkomst van wereldwijd toegankelijke streamingplatforms, die het publiek in staat stellen om emotioneel verbonden te raken met de locaties uit hun favoriete verhalen.”

Culinair toerisme
​“Gastronomie is niet langer een onderdeel van de reiservaring; het is een bepalende factor geworden in de keuze van bestemmingen”, zo meldt de rederij. “Aangedreven door een waardering voor diverse smaken, de invloed van sociale media en de wens om nieuwe smaken te ontdekken, groeit culinair toerisme snel in populariteit. Steeds meer reizigers plannen hun reizen specifiek om unieke restaurants of culinaire ervaringen op te doen, lokale markten te gaan bezoeken, deel te nemen aan gespecialiseerde culinaire workshops of op food-tasting trip te gaan.”​

Hoogstaande all-inclusie-vakantie
“​All-inclusive vakanties zijn al lange tijd populair vanwege het comfort en de praktische eenvoud, maar er is een merkbare verschuiving in voorkeuren”, aldus MSC. “Tegenwoordig zijn reizigers steeds vaker bereid meer te spenderen voor een premium all-inclusive ervaring die traditionele eenvoud combineert met exclusieve elementen. Deze evolutie speelt in op de groeiende vraag naar zorgvuldig samengestelde, hoogwaardige vakanties die verder gaan dan de basis reisbehoeften.”

Recente berichten