14 april 2024
Thumbnail voor Vrijdag laatste Air India-vlucht op Schiphol

Vrijdag laatste Air India-vlucht op Schiphol

SCHIPHOL - Wie Air India wil uitzwaaien, moet vrijdagavond op Schiphol zijn: dan vinden de laatste vluchten van en naar de Nederlandse luchthaven plaats. Al na vijf maanden komt er een einde aan de lijndienst naar Delhi door een gebrek aan beschikbare slots op Schiphol.


Slotcoördinator ACNL liet in september aan Luchtvaartnieuws weten dat er geen plek meer is voor Air India in het winterseizoen, en dat de maatschappij daarom op de wachtlijst was gezet. De Indiërs koesterden toen zelf nog een beetje hoop op een oplossing.

De laatste Air India-vlucht, uitgevoerd met een Boeing 787-8 Dreamliner, wordt vrijdag om 18:35u op Schiphol verwacht. Ruim twee uur later, om 20:45u, vertrekt de vlucht weer en valt het doek voor deze intercontinentale lijndienst.

Schiphol houdt wel een directe vliegverbinding met Delhi door KLM, dat straks weer een monopolie heeft op de route. De Nederlanders verhogen in het winterseizoen hun capaciteit door op een deel van de dagelijkse vluchten de grotere Boeing 777-300ER in te zetten, in plaats van de 787-10.

Meer lijndiensten weg?
In de komende jaren dreigen er meer lijndiensten van Schiphol te verdwijnen, doordat de luchthaven vanaf de zomer van 2024 moet inkrimpen. Zo vreest JetBlue na de winter te moeten stoppen met de vluchten naar New York en Boston, al probeert de luchtvaartmaatschappij dat nog te voorkomen met hulp van de Amerikaanse regering.

In tegenstelling tot het vertrek van Air India, dat voor KLM gunstig uitpakt, zou het vertrek van de concurrent uit de VS tot problemen kunnen leiden voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. JetBlue roept de Amerikaanse regering namelijk op om de slots van KLM in New York af te pakken als ze daadwerkelijk van Schiphol moeten verdwijnen.

KLM waarschuwt de politiek al langer voor vergeldingsmaatregelen als gevolg van de krimp, maar tot nu toe zonder succes: er waren juist nog nooit zoveel politieke partijen die krimp noodzakelijk vinden. Van de partijen die hun programma gepresenteerd hebben en volgens de Peilingwijzer kans maken op zetels, zijn alleen PVV, JA21, FVD en BBB tegen.

KLM heeft nu haar hoop gevestigd op de rechter om de eerste fase van de krimp tegen te houden, maar het duurt nog zeker enkele maanden voor de Hoge Raad zich erover uitspreekt.