Het passagiersvervoer liet ook in maart wereldwijd een stijging zien. In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar werd bijna 14 procent meer gevlogen. Vooral de animo voor internationale vluchten nam toe. Toch blijft het tekort aan stoelcapaciteit om aan de vraag te voldoen sluimeren.
De luchtvaartsector heeft de coronacrisis goeddeels achter zich getalen, en zowel zakenreizigers als vakantiegangers weten het vliegtuig weer prima te vinden. Dat lijkt goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen, maar problemen in de toeleveringsketen zorgen ervoor dat er niet altijd voldoende aanbod is om de vraag naar capaciteit te beantwoorden.
“De problemen in de supply chain moeten opgelost worden, en voor luchthavens en luchtverkeersleidingscentra is het zaak om te zorgen voor voldoende bezetting”, zegt IATA-topman Willie Walsh.
Stakingen en technische verstoringen zorgden in het eerste kwartaal voor miljoenenschade bij luchtvaartmaatschappijen als KLM, Lufthansa en Brussels Airlines.
Een tekort aan vliegtuigonderdelen en technici zorgt ervoor dat veel vervoerders extern capaciteit moeten inhuren. Zo vliegen German Airways, Privilege Style en Eastern Airways deze zomer structureel voor KLM, en moet ook Transavia elders vliegtuigen huren.