17 april 2024
Thumbnail voor Woensdag uitspraak over schadeclaim Oad

Woensdag uitspraak over schadeclaim Oad

UTRECHT - De rechtbank in Utrecht geeft woensdag duidelijkheid in de zaak die de voormalige Oad-eigenaar, de familie ter Haar, heeft aangespannen tegen de Rabobank. Woensdag volgt het langverwachte vonnis in een zaak die de familie Ter Haar in 2015 begon. De familie en de curatoren eisen een schadevergoeding en stellen de bank verantwoordelijk voor het faillissement van de touroperator uit Holten in september 2013.

In totaal wordt een bedrag van 67 miljoen euro geëist als schadeloosstelling.

Reddingsplan
De toenmalige mededirecteur en -eigenaar Julius ter Haar van Oad, wees na het faillissement de huisbank als schuldige aan. Oad zou te weinig tijd hebben gekregen van de bank voor een reddingsplan. De Rabobank besloot, eerder dan de benadeelden wilden, om de stekker uit het krediet te trekken. Oad was bij de bank ingedeeld bij de afdeling bijzonder beheer.

Door het faillissement verloren zo'n 1600 mensen hun baan en leden crediteuren, waaronder de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), tientallen miljoenen euro's verlies.

De voormalige eigenaren vinden dat de bank zijn zorgplicht onvoldoende nakwam. Rabobank is het niet eens met de beschuldiging en vindt dat Oad de ondergang aan zichzelf te wijten had.

Miljoenenvergoeding
De vorige eigenaren probeerden eerder al om een miljoenenvergoeding van Rabobank te krijgen. De rechtbank wees een verzoek daarover eind 2015 echter af. Daarop startte de familie Ter Haar samen met de curatoren een nieuwe zaak.

Vlak voor de door de bank opgelegde en met een maand verlengde deadline onderhandelde Oad met een groep Twentse investeerders. Die waren geïnteresseerd in aankoop van het busonderdeel. Met de opbrengst zou het reisconcern weer even op adem kunnen komen. Dat was hard nodig, omdat een miljoenengat in de liquide middelen dreigde, schrijft het FD.

Opkomst internet
Na de zomer van 2013 belandde Oad in een financiële crisis. De reisorganisatie had verlies geleden. De opkomst van internet zette het verdienmodel van de Globe-reisbureaus en de touroperator onder druk. Ook de economische crisis hakte er flink in. Daarnaast had Oad een flinke strop door een mislukt automatiseringsproject dat zo’n 25 miljoen euro kostte. Dat leidde ertoe dat het bedrijf onder curatele van huisbankier Rabobank kwam te staan.

In de maanden daarna draaide de Rabobank de duimschroeven verder aan, volgens de curatoren. Zo moest Oad ineens 10 miljoen extra kapitaal storten anders zou de financiering worden stopgezet. Reddingspogingen van Oad, onder andere via verkoop van onderdelen om geld binnen te halen.