19 juli 2024
Thumbnail voor Wolfgang Hendrix: De markt voor touroperators wordt steeds kleiner

Wolfgang Hendrix: De markt voor touroperators wordt steeds kleiner

BEUNINGEN - Voor de nieuwste 'Koken met' reisden we af naar Beuningen en schoven we aan bij Wolfgang Hendrix en José Kraan van UStravel.nl. Tijdens het diner passeren verschillende onderwerpen op zowel zakelijk als privévlak. Wolfgang is duidelijk over de belangrijke rol van de reisagent en ziet kansen om samen optimaal de klant te blijven bedienen en zo een vuist te maken tegen de grootste bedreiging wat hem betreft: de Booking- en Expedia-platformen.


Steeds maar blijven bijleren en ontwikkelen. Aan stoppen denkt Wolfgang nog lang niet. Ook niet op de leeftijd van 64 jaar. “Ik wil mijn leven lang blijven werken als me dat gegeven is. Natuurlijk wil ik meer en meer verantwoordelijkheid overdragen, maar ik vind het te leuk om niet meer betrokken te zijn. Mijn ideale plaatje is om samen met José een aantal maanden per jaar in Zuid-Spanje te zitten en vandaar uit te werken. Beiden achter een computerscherm en tegelijkertijd ook genieten van het samenzijn. We voelen elkaar goed aan en hebben het fijn samen.”

Blinddate
De twee leerden elkaar kennen via een blinddate. “Mijn broer organiseerde samen met vrienden een dinertje en vroeg of ik ook kwam. ‘Als jullie voor een date zorgen, ben ik van de partij.’”, vertelt José. Wolfgang, die al ruim zes jaar alleen woonde en de zorg van zoon Robbert deelde, stond er wel voor open. “We zaten naast elkaar, begonnen te kletsen en het was gelijk goed. Allebei werden we door anderen, los van elkaar, als ingewikkeld ervaren. Beetje gek, want dat vinden wij van elkaar helemaal niet. Wij vinden elkaar de meest makkelijke mensen”, lacht ze.

Consument wil zelf in de ‘cockpit’ zitten
Wolfgang is van mening dat de consument tegenwoordig zelf in de ‘cockpit’ wil zitten en het boekingsproces wil bepalen en reguleren. “Dat is een verandering die wij goed in het vizier moeten houden. Ik hoop natuurlijk niet dat de consument de reisagent voorbijgaat in de toekomst. Informatie over bestemmingen et cetera is tegenwoordig overal gratis te halen. Met de dynamische systemen zoals AI kun je gewoon thuis hele complexe reizen boeken.”

Maar jij beredeneert vanuit jouw kennis, je moet denken vanuit de consument die onzeker is. Dan vind je het toch fijn om het buiten de deur te leggen?
“Dat zou ik volledig met je eens zijn als er geen Booking/Expedia-platformen zouden zijn. Het moment dat ik zie dat 80 procent zelf boekt, verander ik niet mijn mening. Het heeft met verhoudingen te maken, de marktverdeling in onze branche is er niet meer. Dan kun je nog zoveel kennis bezitten en de klant optimaal ontzorgen, feit is dat het marktaandeel voor de reisagent verdampt.” Is google niet een grotere bedreiging? “Google maar iets. Negen van de tien keer klik je door naar één van bovenstaande platformen. Dat is mijn pijnpunt en angst. Dan moet je iets bedenken zodat je in de slipstream mee kan, want anders wordt het lastig. Het overstijgt UStravel.nl, dit is een branchevisie.”

Wil je het volledige interview lezen en weten wat Wolfgang (of José) had gekookt? Klik dan hier voor de nieuwste editie van Reisbizz Magazine.