13 oktober 2024
Thumbnail voor Andre Proost: De mythe van openbaar vervoer en de Verenigde Staten ontkracht

Andre Proost: De mythe van openbaar vervoer en de Verenigde Staten ontkracht

Ik kom zelf al sinds mijn jeugd regelmatig in de Verenigde Staten: ik heb er gewoond, gestudeerd en gewerkt. Standaard onderdeel van mijn reizen naar de Verenigde Staten is het boeken van een huurauto op de luchthaven van aankomst. Want, tja, hoe anders moet je jezelf verplaatsen in dit volledig op auto’s georiënteerde land?

Mijn vrienden in de Verenigde Staten bevestigen dat beeld. Zij zien openbaar vervoer als duur, onpraktisch en, zeggen ze eerlijk, het plaatst je in een deel van de samenleving waar je niet mee geassocieerd wil worden. ‘De onderkant’. Kort samengevat dus een beeld vol met stigma’s.

Onbedoeld werd ik in de voorbereiding van mijn meest recente reis naar de Verenigde Staten hiermee geconfronteerd. De bedoeling van mijn reis was om één van de vele meerweekse wandelroutes in de Verenigde Staten te gaan lopen. Allereerst om dit groeiende fenomeen zelf te beleven en ten tweede om een willekeurige regio van dit immens grote land eens op een andere manier te ervaren dan vanuit een auto.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Oregon Coast Trail en mijn luchthaven van aankomst was bepaald op San Francisco. Ik wilde deze trail van noord naar zuid lopen vanwege de praktische reden dat dat de heersende windrichting is langs de kust en dat scheelt toch iets als je de wind de meeste dagen in de rug hebt.

Kostbaar, risicovol en inefficiënt
De optie om naar noordelijke terminus van de trail met een huurauto te rijden, viel snel af omdat deze dan meerdere weken daar geparkeerd zou staan en het ook zou betekenen dat ik na afloop weer terug moest reizen om hem daar weer op te halen. Kostbaar, risicovol (diefstal en inbraak) en inefficiënt was mijn gedachtegang. Dat was dus het moment dat ik besloot om dan, tegen beter weten in, de openbaar vervoer opties te bekijken.

Wat ik toen nog niet wist, maar inmiddels ervaren heb, is dat dit mijn beeld van het Amerikaanse openbaar vervoer compleet veranderd heeft. Ik begon mijn reis nog met de bekende Amtrak trein van San Francisco naar Portland en de aansluitende door Amtrak georganiseerde buslijn naar Astoria in het noorden van Oregon. Prima geregeld en praktisch op tijd kwam ik op mijn eindbestemming aan. De wandeling kon beginnen!

Verwijderd van de bewoonde wereld
Tijdens de wandeling langs de kust kwam ik soms op kampeerplekken terecht die ver verwijderd waren van de bewoonde wereld. Ergens aan het einde van de eerste week was mijn voorraad eten op en gedurende de wandeling was ik geen winkel tegengekomen. De dichtstbijzijnde winkel was 5 kilometer verwijderd van mijn kampeerplek. Als je al ruim 30 kilometer gelopen hebt die dag, is een extra 10 kilometer heen en weer niet heel aantrekkelijk. Het was een medewandelaar die tegen mij zei dat ik de Transit-app moest downloaden en kijken welke buslijnen er op de hoofdweg voorbijkwamen. Dat bleek dus een schot in de roos te zijn. Er ging een wereld voor mij open.

De Transit-app dekt een ongelofelijke hoeveelheid OV-regio’s in de VS, laat je op de kaart zien welke buslijnen op dat moment actief zijn op jouw locaties en waar de betreffende bussen, trams of treinen op dat moment rijden zodat je dienstregeling de werkelijke aankomsttijden laat zien en de kaartjes kan je direct in de app kopen. Tien minuten na het downloaden zat ik voor 1 dollar in een bus naar het nabijgelegen dorpje onderweg naar de supermarkt.

Ontkracht
Na het afronden van de wandeltocht heb ik nog ruim een maand door Oregon en Utah gereisd en de Transit-app was daarbij mijn vaste metgezel. Van de zuidelijke kust terug naar Portland reed ik voor 15 dollar met de bus een route van honderden kilometers, van Portland naar vrienden in Milwaukie reed ik voor 2,50 dollar met de stadtram, in Salt Lake City doorkruiste ik de stad meerdere dagen met een 5 dollar dagpas en een buslijn van de Amtrak bracht mij voor nog geen 10 dollar bij een berghuisje hoog in de Cascade Mountains. Er was werkelijk geen plek die ik wilde bezoeken waar de Transit-app geen optie voor kon voorstellen.

De vervoersmiddelen waren allemaal schoon, ik had altijd een zitplaats, de bestuurders waren vrolijk en aanspreekbaar, en ik heb meer dan één keer gezien dat een bestuurder afweek van de route om een passagier op een betere locatie af te zetten. En die passagiers dan? Het klopt dat een groot gedeelte van de passagiers waar ik mee reisde aangewezen waren op het openbaar vervoer, maar of dat nu de onderkant van de samenleving was? Ik denk het niet. Ik sprak met bejaarden die nooit hun rijbewijs hadden gehaald en na het overlijden van hun partner opeens niet meer mobiel waren, studenten die terug naar hun ouderlijk huis reisden, gezinnen die bewust kozen voor het openbaar vervoer en mede wandelaars die even van de route afweken om een warme douche en een echt bed te zoeken.

Wat mij betreft is na deze reis voor mij de mythe van het openbaar vervoer in de Verenigde Staten ontkracht en ga ik het onderdeel maken van de reizen die ik aan mijn klanten aanbiedt. Zelfs in een rondreis met de auto kan de Transit-app en het openbaar vervoer van toegevoegde waarde zijn.

Andre Proost
Travel Counsellor

Recente berichten