SAN ANTONIO - Van 20 tot en met 24 mei vond in het Texaanse San Antonio de jaarlijkse IPW (International Pow Wow) plaats. Op dit megaevent waar kosten noch moeite werden gespaard, was de vaderlandse reisindustrie ruim vertegenwoordigd. Nederlandse (en Belgische) direct sellers en touroperators deden volop zaken. Reisbizz Magazine was erbij en sprak een aantal van hen.
De keuze voor de Texaanse Stad San Antonio viel goed in de aarde, bleek tijdens een korte rondvraag. Heerlijk weer, goed eten en de Mexicaanse invloeden op zowel de maaltijden als de plaatselijk cultuur en verschillende kunstvormen bleken in overvloed aanwezig. Het San Antonio Event Center was de ‘place to be’ gedurende de dag. ‘s Avonds trakteerde de stad haar bezoekers op cultuur, muziek en lekker eten: veel lekker eten om precies te zijn. De centrale ligging van het congrescentrum, met alle belangrijke hotels er direct omheen, maakte het voor de deelnemers een meer dan geschikte locatie. Ook voor de avondactiviteiten volstond een wandeling van hotel naar ‘venue’, door de stad die door de grachten wat aan Utrecht doet denken. “Je hebt geluk dat je erbij bent op deze locatie”, zei Birgitte Bosma, travel manager van Style in Travel tegen de verslaggever. “Dit is een van de twee mooiste locaties die ik tot nu toe heb gezien.”
Actuele beschikbaarheid
Wolfgang Hendrix, directeur en eigenaar van UStravel.nl en Canadatravel.nl, meldt zelf wel het initiatief te willen nemen om duurzaam reizen naar de VS en Canada te bevorderen. Zo wil hij standaard zijn vliegtickets aanbieden met een compensatie-opslag om initiatieven - zoals het planten van bomen - te ondersteunen. “De IPW is in het tweede jaar na corona weer op niveau qua leveranciers”, zegt Hendrix. “Bij de staten ontstaat weer ruimte voor internationale touroperators, door de teruglopende binnenlandse markt. We zijn hier om concrete marketingafspraken te maken en de contacten met onze leveranciers weer aan te halen. Ik zie vooral off the beaten track en slow travel als trends, op de beurs en bij onze klanten.”
Hendrix is actief bezig met het eigen offerte/quote systeem voor reisagenten, genaamd Eazi. “Dit gaan we heel binnenkort uitrollen. Het systeem geeft agenten de mogelijkheid om direct in ons systeem beschikbaarheid van vluchten, autohuur, accommodatie en excursies op te vragen en hun eigen reis, al dan niet samen met klanten, samen te stellen op basis van actuele beschikbaarheid. Voor 2024 groeit ons aanbod al snel, vooral het camperaanbod is volop boekbaar, tegen een stuk lagere prijzen dan seizoen 2023. Er wordt dan ook al volop geboekt!”
Wil je meer weten over de IPW in San Antonio en wat andere Nederlandse direct sellers en touroperators van het even vonden? Lees dan het hele artikel in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.