22 november 2024
Thumbnail voor Frank Radstake na ANVR-congres: ‘We moeten dapper zijn’

Frank Radstake na ANVR-congres: ‘We moeten dapper zijn’

Het ANVR Congres in Oman is volgens directeur Frank Radstake één van de allerbeste ANVR-congressen ooit geworden. “Het succes meten we natuurlijk vooral aan de tevredenheid van alle deelnemers, van de sponsoren en van de bestemming. En die zijn allemaal hartstikke enthousiast.”

Een paar dagen na het congres in Oman bespreken het evenement met Radstake. “De deelnemers hebben Oman leren kennen als een heel gave en uiterst gastvrije bestemming met heel veel potentie, zowel voor toerisme als voor de zakelijke markt. De geweldige line-up van sprekers nam de deelnemers mee door alle aspecten van het thema ‘Energizing the Future of Travel’. En in het programma hebben we veel ruimte opgenomen voor netwerkmogelijkheden, op verschillende manieren. Dat wordt duidelijk gewaardeerd door de deelnemers.”

Duurzaamheid als vast onderdeel van het congres
Volgens Radstake kunnen we er vanuit gaan dat duurzaamheid ook de komende jaren een vast onderdeel blijft van het congres. “Het gesprek over dit onderwerp is echt het nieuwe normaal in de sector. Aan ons om ervoor te zorgen dat we duurzaamheid en transitie als onderwerp relevant houden. Vorig jaar presenteerden we onze ambitie, dit jaar gingen we in op welke stappen er al gezet zijn en hebben we veel gesproken over positieve impact van toerisme op bestemmingen: ook wel regeneratief toerisme genoemd. Volgend jaar gaan we vast en zeker op het congres ook aan de slag met transparantie over de impact van reizen. Zo blijft het thema levend voor de congresdeelnemers.”

Afdwingen of informeren?
De ANVR-directeur gelooft meer in informeren, inspireren en uitdagen dan in afdwingen als het gaat om duurzaamheid. “We zijn als sector trouwens ook al volop bezig met heel veel initiatieven, ideeën, plannen en projecten. Het succes van de transitie moet de optelsom van al dat goede werk zijn. Tegelijkertijd moeten we ook dapper durven zijn en gezamenlijk stappen zetten. Ik geloof enorm in een gezamenlijke advertentie pay-off ‘Wees Reisbewust’ en denk dat we open en transparant moeten zijn over de impact van reizen en wat we doen om dat positief te beïnvloeden. Maar we moeten ook het verhaal over de positieve impact van reizen en toerisme kunnen blijven vertellen. Reizen brengt de mens en wereld ook en vooral heel veel mooie dingen!”

Het is moeilijk om in te schatten wanneer het precies zal zijn, maar Radstake is er van overtuigd dat over een paar jaar het ANVR-keurmerk niet alleen geladen wordt door elementen van zekerheid en vertrouwen, maar ook door concrete beloften op het terrein van duurzaamheid. “Daar werken we al hard aan.”

Wil je meer lezen over het ANVR congres? In het nieuwste Reisbizz Magazine vind je een uitgebreid artikel uit Oman!