22 december 2024
Thumbnail voor Samensmelting Buro Scanbrit en Voigt Travel: ‘Er valt heel veel van elkaar te leren’

Samensmelting Buro Scanbrit en Voigt Travel: ‘Er valt heel veel van elkaar te leren’

In een hagelnieuw pand in Naarden houden Buro Scanbrit en Voigt Travel sinds de samenvoeging van de bedrijven kantoor. De twee bedrijven zijn december 2022 als het ware in het huwelijk getreden na een overname door moederbedrijf Stena Line. Hoe zorg je ervoor dat zo’n huwelijk soepeltjes verloopt? Reisbizz ging langs in Naarden en ging in gesprek met Marloes Meijer (algemeen directeur) en Sander Geleedst (commercieel directeur).

Het kantoor van Buro Scanbrit en Voigt ruikt vanbinnen nog helemaal nieuw. Het gebouw is ingedeeld in drie vleugels: de groene vleugel (verkoop), de rode vleugel (marketing en productie) en de blauwe vleugel (directie en administratie). In deze vleugels zitten dezelfde afdelingen van Buro Scanbrit en Voigt sinds september bij elkaar. “Dat hebben we vanaf het begin af aan bewust zo gedaan”, vertelt Meijer tijdens een rondleiding. De samenwerking tussen de twee bedrijven bevalt erg goed, vertelt Geleedst op zijn beurt. “Ik vind het echt leuk. De twee organisaties passen in de basis heel goed bij elkaar. Waar Voigt Travel sterk is met veel eigen vluchten, voornamelijk in de winter, met focus op de directe klant, was Buro Scanbrit altijd al sterk in de zomer met eigen vervoer en gericht op de retail. Dat vult elkaar dus heel goed aan. Je hebt dus niet twee bedrijven bij elkaar gezet die hetzelfde doen. Het zijn twee bedrijven die in hetzelfde gebied werken, maar een andere invulling hebben gegeven aan hun expertise. Dan merk je dat er heel veel van elkaar te leren is, en veel te winnen.”

Duidelijk gekozen strategie
Als we na de rondleiding een rustig plekje hebben gezocht in een van de vele overlegruimtes in het pand, bespreken we hoe de nieuwe samenwerking van Buro Scanbrit en Voigt Travel tot wasdom komt. “We hebben veel beslissingen die in het verleden zijn gemaakt voor één van de twee bedrijven tegen het licht gehouden”, vertelt Meijer. “Voigt Travel is van oudsher wat meer een direct-seller geweest. Dat is natuurlijk heel anders voor Buro Scanbrit. Daarin hebben we vorig jaar nog duidelijker een strategie gekozen: Voigt gaat zich alleen nog richten op de directe consument en Buro Scanbrit meer richting de retail.” Ook andere keuzes die de bedrijven in het verleden hebben gemaakt worden nog eens bekeken. “Op het gebied van maatwerk en groepsreizen bijvoorbeeld. We hebben nu als groep zoveel meer ervaring en middelen dat we hebben gezegd dat de retail weer incentives bij Voigt Travel kan boeken.”

Dit is een deel van het interview met Meijer en Geleedst. Het hele artikel lees je in Reisbizz Magazine.

Recente berichten