De provincie Noord-Holland ziet af van een verbod op reclames voor vliegreizen en een aantal andere 'vervuilende' producten (zoals vlees, vis en benzineauto's) op de ruim 170 bushokjes langs provinciale wegen. Provinciale Staten namen eind 2022 een voorstel van PvdA en GroenLinks aan voor een verbod op dergelijke reclames. Daar is niet langer een meerderheid voor, mede omdat de provincie jaarlijks naar schatting 20.000 euro minder binnenkrijgt als dergelijke reclames zouden worden verboden.
In een nieuw contract voor reclame op de abri's van de provincie worden geen verboden opgenomen, is de opdracht die een Statenmeerderheid meegaf aan gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit, PvdA). Zijn partij en vooral ook GroenLinks dringen nog altijd aan op een verbod, maar onder meer hun coalitiepartners VVD en BBB zien daar niets in.
VVD-Statenlid Jeroen Boer sprak van een "vorm van censuur. Onze inwoners kunnen zelf prima beslissen hoe ze op vakantie willen." Een verbod op reclame voor bijvoorbeeld een pizza met salami of een blik soep met gehaktballen gaat de VVD "echt veel te ver". JA21 sprak van "betutteling in overtreffende trap" en de BBB vindt dat Noord-Hollanders zelf wel kunnen kiezen wat ze eten.
In de motie van 2022 stond dat een verbod geen financiële gevolgen zou hebben, maar dat blijkt anders te zitten. Daarnaast zou het handhaven van het verbod veel extra werk voor provinciale ambtenaren betekenen. Een ander argument dat langskwam is het willekeurige karakter van het verbod op 'fossiel' en vis- en vleesproducten. "Waarom mag je geen reclame maken voor duurzaam gevangen vis en wel voor plantaardige tofu, dat bijzonder slecht is qua productie voor het milieu?", vraagt Boer zich af.
'Ondermijnt geloofwaardigheid'
Volgens Walter Freeman van GroenLinks ondermijnt de provincie haar eigen geloofwaardigheid door af te zien van een verbod, voor hem een erg belangrijke kwestie. De PvdA voerde aan dat het college van Gedeputeerde Staten "er geen zin in heeft". Maar volgens gedeputeerde Olthof neemt het college "geen eigen standpunt" in. De SP komt bij een volgende vergadering mogelijk nog met een nieuw voorstel, maar gezien de stemverhouding (23 voor een verbod en 32 tegen) lijkt een verbod kansloos.
Reclame op abri's levert de provincie jaarlijks ongeveer twee ton op. Meerdere Nederlandse steden verbieden in een of andere vorm fossiele reclame in de openbare ruimte.